11 november 2019
Dryckeskategorin fortsätter att växa i Sverige. Under det senaste året har Coca-Cola European Partners bidragit med nästan fyra miljoner kronor till handeln.
En av de tydligaste trenderna är att olika smaksättningar skapar värde och driver försäljning. Ett exempel på detta är Coca-Cola Zero Sugar, där ett antal nya smaker har tillkommit under de senaste åren. Bara under september såldes inte mindre än 100 000 flaskor av det senaste tillskottet: Coca-Cola Zero Sugar Cinnamon.
– Vi ser att nya och gärna lite ovanliga smaker lockar helt nya konsumentersom inte brukar köpa Coca-Cola, samtidigt som det får trogna kunder att köpa meroch utan att det har negativ inverkan på försäljningen av våra originalprodukter, säger Samantha Walker, marknadsdirektör Coca-Cola European Partners i Sverige.
Nästa smak på tur är hallon, som enligt Samantha Walker är en populär smak som växer inom flera olika segment. Lanseringen av Coca-Cola Zero Sugar Raspberry blir första veckan 2020 och kommer att finnas i tre förpackningsstorlekar.
Just Zero och andra sockerfria alternativ tillhör det segment som växer mest, framförallt bland tonåringar och unga vuxna.
Ni har som mål att minska mängden kalorier i er produktportfölj med 20 procent till 2020. Hur går det?
– Det målet nåddes redan förra året. Då satte vi ett nytt mål på ytterligare 15 procents minskning till 2025.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.