Nya märkningsregler förändrar spelplanen: “Viktigt att se över sin kommunikation”

Farm to fork, digital matdata och green claims. Det är bara något av allt man kan få veta mer om under Märkningsdagen.
– Det händer otroligt mycket på lagstiftningsområdet just nu, säger advokaten Katarina Ladenfors på advokatfirman MarLaw.

Torsdagen den 5 december är det dags för årets upplaga av Märkningsdagen, en fullspäckad dag som arrangeras av advokatfirman MarLaw och konsultbyrån Herax Food Solutions i samarbete med Livsmedel i fokus.
– Det är mycket som är på gång just nu, säger Katarina Ladenfors, som tillsammans med Anna Wedholm från Herax Food håller i arrangemanget.
Emma Rung, vd på Krav, ska berätta om hur Europeiska kommissionens nya miljöregler, som allmänt går under benämningen ”Green Claims”, påverkar befintliga hållbarhetsmärkningar, vilket kommer att göra det svårare att använda befintliga hållbarhetsmärkningar och att göra gröna påståenden.
EU-kommissionens initiativ ”Farm to fork” – som innebär en jämn ström av nya eller uppdaterade märkningsregler i olika förordningar och direktiv – är något som Anna Wedholm ska berätta mer om. En av alla nyheter är ett kommande frukostdirektiv, som innebära nya sammansättningskrav för exempelvis sylt och honung, där medlemsländerna har två år på sig att ta fram nya nationella föreskrifter.
Själv ska Katarina Ladenfors tala om Livsmedelsreklamens spelplan med nya regler om miljöpåståenden och hållbarhetsmärkningar som snart träder i kraft.
– Därför är det viktigt att man som livsmedelsföretag ser över sin kommunikation redan nu, säger hon.
En hel del av lagstiftningen är redan antagen och börjar tillämpas i Sverige om ett och ett halvt år. Dessa åtgärder blir så kallade svartlistade åtgärder som införs i bilagan till marknadsföringslagen och överträdelse kan medföra marknadsstörningsavgift upp till fyra procent av livsmedelsföretagets årsomsättning, säger hon.
Under Märkningsdagen får man även möjlighet att hänga med på en trendspaning tillsammans med Alexandra Ferreira, vd på Foodfacts. Det handlar om digital matdata, hälsa och hållbarhet, och vad som kommer att påverka märkningar och livsmedelsinformation framåt.
Maud Gustafsson Fahlbeck, statsinspektör på Livsmedelsverket, ska tala om EU:s skyddade beteckningar som en möjlighet att lyfta fram kvalitetsprodukter. Men även om de tuffare krav som kommer att ställas för att få använda en skyddad beteckning i ett produktnamn, om man exempelvis vill kalla något för ”Parmesankex” eller ”Champagneglass”.
Så vad tar deltagarna med sig hem från den här dagen?
– En gedigen genomgång om vilken kommande lagstiftning man behöver känna till och vad man behöver följa, men även hur man ska hålla sig uppdaterad framåt, säger Katarina Ladenfors.

HÄR kan du läsa mer om Märkningsdagen samt anmäla dig till eventet. Det går att delta både fysiskt och digitalt.

Foto: Marcus Trädstjärna

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet och Mötesplatser

Gröt, öl och bröd ska säkra livsmedelsberedskapen

Mer öl, gröt och bröd på matbordet bygger upp den svenska livsmedelsförsörjningen.
– Ägnar man sig åt att äta avokado är man inte en del av ett svenskt beredskapsbygge, säger måltidsforskaren Richard Tellström i samband med ett frukostmöte som det statliga forskningsrådet Formas arrangerade.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.