Nya budgetpropositionen: “Kan göra skillnad på riktigt”

Under veckan har flera gröna satsningar presenterats ur den kommande budgetpropositionen för 2021, som läggs fram i sin helhet på måndag. Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, väljer här ut tre godbitar.

Regelförenklingar

Det ska vara lätt att göra rätt. För att tillväxten inom hela livsmedelskedjan ska öka föreslås inledningsvis 19 miljoner kronor per år avsättas till ett förenklingspaket som ska utgå från företagens vardag och verkliga behov.

– Den är den totala regelbörden som är tuff för många livsmedelsföretagare. Jag har sett många initiativ till förenklingar genom åren men det här är rätt mycket pengar, som faktiskt kan göra skillnad på riktigt. Inte minst kan det göra att lagstiftarna blir mer medvetna om hur verkligheten för företagarna ser ut, säger Sara Sundquist.

Fler inspektörer

För att möta behovet av livsmedelsinspektörer och andra bristyrken inom livsmedelskedjan föreslås att 10 miljoner kronor avsätts för att ge snabbspårsutbildningar för dessa yrken vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

– Det är bra och det behövs verkligen fler kunniga inspektörer som är väl rustade för att möta livsmedelsföretagarnas vardag. Det här snabbspåret har funnits tidigare och det är toppen om det nu får nytt liv, säger Sara Sundquist.

Forskning och innovation

Sverige behöver öka sin konkurrenskraft, inte minst nu efter coronapandemin. I höstbudgeten föreslår därför regeringen ökad finansiering till Vinnova, RISE och Business Sweden för insatser ”som bidrar till att återstarta Sverige”.

– Vi ser ju tydligt att livsmedel in passar in i just de satsningar av systemkaraktär som föreslås och hoppas naturligtvis livsmedelskedjan ska kunna ta del av dessa stöd, säger Sara Sundquist.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.