Ny studie: Snacks, snabbmat och läsk dominerar menyn för svenska 14-åringar

Hemma, på väg till och från skolan, i matbutiker, på kaféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. Överallt möts dagens 14-åringar av mat, reklam för mat och köperbjudanden, liksom trender och inspiration via mobilen. Det visar en ny kvalitativ studie där Livsmedelsverket låtit 14-åringar dela med sig av sin vardag.

Det är 36 stycken 14-åringar som har intervjuats och fotograferat sin vardag med fokus på mat. Resultatet ger en aktuell inblick i deras vardag och en djupare förståelse för hur ungas matvanor ser ut och varför de äter som de gör.
14-åringarnas berättelser och foton ger en relativt samstämmig bild av hur deras ”matmiljö” ser ut, såväl fysiskt som digitalt. Och trots att ungdomarna kommer från olika delar av landet, bor i olika stora orter och har olika socioekonomisk bakgrund visar resultatet stora likheter.
– Ungdomarna beskriver själva att de påverkas av reklam för godis, läsk och snacks och gärna tar del av erbjudanden både digitalt, i butik och utomhus. De vet vad som är hälsosamt att äta, men det är svårt att stå emot erbjudanden, säger Karin Fritz, projektledare och dietist på Livsmedelsverket.

Ungdomarnas berättelser tillsammans med deras foton visar att det ofta är snacks, godis, bakverk, läsk och snabbmat som står på menyn. Frukt och grönt utgör bara en liten del.
Alla 14-åringar i undersökningen hade också egna pengar; att handla, fika och äta tillsammans med kompisar är en viktig del av delas sociala liv.
– Den här undersökningen har gett oss en mer aktuell och nyanserad bild av hur 14-åringarnas vardag ser ut, när det kommer till mat. Deras foton och berättelser, tillsammans med kunskap vi har sedan tidigare, bekräftar att många inte äter hälsosamt. Det är inte heller så lätt att äta hälsosamt i dagens samhälle. Men ungdomarna kan inte själva förändra sin matmiljö, det måste göras av de aktörer som kan påverka matmiljön, säger Karin Fritz.

HÄR kan du ta del av rapporten i sin helhet!

Rapporten ingår som en del av ett regeringsuppdrag om att förbättra barns och ungas livsmedelskonsumtion med särskilt fokus på socioekonomiska skillnader, vilket ska slutredovisas 31 januari 2025.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Måltider och Trend

Här är Lidls hälsosamma offensiv

Lidl ökar andelen växtbaserat i sitt sortiment, i samarbete med WWF. Målet är att öka andelen växtbaserade proteinkällor, fullkornsprodukter samt frukt och grönt med 20 procent till 2030.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.