– Köttet är inte skamfyllt längre, säger Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött.
14 mars 2024
Synen på kött som livsmedel börjar förändras, där värderingar kring kött som något ohållbart och ohälsosamt klingar av till förmån för att man ser köttet som en del av en hälsosam kost.
Detta framkommer av två olika opinionsundersökningar: den senaste Ungdomsbarometern samt en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Svenskt Kött.
Enligt Ungdomsbarometern tar 54 procent av svenska ungdomar helt avstånd från påståendet att vegetarisk kost skulle vara nyttigare än animalisk kost – en ökning med elva procent sedan 2021.
Enligt Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, grundar sig detta i den rådande hälsotrenden, där kött ses som en bra proteinkälla.
– Det har skett mycket de senaste åren som gör att man ser på kött som ett hälsosamt livsmedel, och det är en tydlig trend i samhället. Flera veganinfluensers kommer ut som köttätare och anger sin hälsa som orsaken till omvandlingen. I tidigare undersökningar när vegetarian- och vegantrenden var större såg vi att man sällan höll ut längre än sex månader med den nya kosthållningen, men att man inte pratade så mycket om att man börjat äta kött igen, säger hon.
Enligt Novus-undersökningen är det drygt nio av tio svenskar som äter kött.
Preferensen för det svenska är också fortsatt stark. En övervägande majoritet, 86 procent, uppger att de köpte svenskt kött vid senaste tillfället och tre av fyra kan tänka sig att betala mer om köttet är svenskt.
– Vår analys av resultaten från dessa undersökningar är att allt fler ser den svenska köttproduktionen och det svenska köttet som en viktig pusselbit i både en trygg och säker inhemsk livsmedelsproduktion samt en del av en hälsosam kost, säger Isabel Moretti.
Av dem som äter kött anser 30 procent att kött påverkar deras hälsa positivt, medan endast 9 procent anser att det påverkar deras hälsa negativt. Statistik: Svenskt Kött.
FAKTA/Mer om undersökningarna
Novus undersökning är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel på uppdrag av Svenskt Kött. Syftet med undersökningen är att undersöka målgruppens köttkonsumtion och inställning till kött. Totalt genomfördes 1 012 intervjuer under perioden 8–16 januari med personer i åldern 18–84 år.
Ungdomsbarometerns undersökning är en digital enkätundersökning med ungdomar i åldern 15–24 år. I den totala studien ingick 15 008 intervjuer varav 3 134 intervjuer i rapporten Mat och Måltider. Undersökningen genomfördes under perioden 5 oktober–23 november 2023.
Dela
Fler nyheter i Forskning och Värdekedjan
Förädling Mötesplatser Värdekedjan
Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet
För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.