Ny rapport ger branschen rätt: “Lönsamheten har tagit storstryk”

De senaste årens prisökningar på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranschen, enligt en färsk analys från SCB.
– Siffrorna visar med all önskvärd tydlighet att det är livsmedelsindustrin som har dragit det kortaste strået i kostnadskrisen, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

SCB har undersökt lönsamheten i totalt fyra livsmedelsbranscher: jordbruk, jakt och fiske, tillverkning av livsmedel och alkoholfria drycker, partihandel med livsmedel och alkoholfria drycker samt dagligvaruhandeln.
Resultatet visar att lönsamheten har varit svag i alla branscherna. Värst drabbad är livsmedelsindustrin, där lönsamheten under 2022 och 2023 till och med var negativ.
– SCB:s siffror är en smärtsam bekräftelse på det som vi har sagt om och om igen sedan kostnadskrisen tog fart 2021. Livsmedelsindustrins lönsamhet har tagit storstryk av de enorma kostnadsökningarna och är i dag nere på rekordlåga nivåer. Alla politiker och opinionsbildare som hävdade att svenska livsmedelsproducenter skodde sig på krisen har nu en gång för alla blivit motbevisade. De svartmålade en hel industri, ofta mot bättre vetande, samtidigt som företagen kämpade för att överleva en av de svåraste kostnadskriserna i mannaminne, säger Carl Eckerdal, i en kommentar.
Även inom dagligvaruhandeln har lönsamheten minskat sedan 2021. Men den är fortfarande positiv och ligger drygt tre procentenheter högre än livsmedelsindustrins.
I våras kom Konkurrensverket, KKV, i en rapport fram till att dagligvarubranschen höjt priserna mer än “motiverat” och tjänat stora pengar på priskrisen. En granskning som branschen kritiserat hårt, bland annat då KKV valt att titta på bruttovinst och bruttovinstmarginal. SCB har i stället analyserat branschens rörelseresultat och rörelsemarginal.
– Bruttovinstmarginal är ett extremt dåligt mått på lönsamhet, eftersom det inte tar hänsyn till kostnadssidan. Det är glädjande att SCB gjort det nu och visar att både företag och hushåll haft det tufft i krisen, säger Sven-Olov Daunfeldt, chefekonom på Svenskt Näringliv, under ett frukostseminarium som Svensk Dagligvaruhandel arrangerade på tisdagen, på temat “Vart tar pengarna egentligen vägen?”.
Trots att SCB nu ger branschen rätt tror han att det blir tufft för branschen “att tvätta bort stämpeln av girighet”.
– Det här kommer man att behöva kämpa med länge.
Peter Holm, vice vd på Dagab, var inne på samma spår.
– Vi behöver sluta med pajkastningen, även inom branschen. Det är en lågmarginalbransch, vi ska inte behöva skämmas för att vi tjänar pengar, det behöver vi ha en acceptans för då vi har mycket framför oss för att kunna utvecklas, säger han.

Här är några av slutsatserna från SCB:
* Lönsamheten har försämrats i livsmedelsbranschen under inflationsåren  2022 till 2023
* Nedgången har enligt preliminära data fortsatt under första halvåret 2024
* Nedgången gäller både mätt som rörelseresultat i kronor och rörelsemarginal i procent
* Livsmedelsbranschernas rörelsemarginaler är låga jämfört med övriga näringslivet och resultatet har inte ökat i samma takt
* Utfallet för lönsamheten skiljer sig mellan delbranscherna, där livsmedelsindustrin har haft en väldigt svag utveckling

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Ny tävling ska göra livsmedelsbranschen mer smaksäker

Vem i branschen är vassast på smak? Smaksäkrast är ett nytt och spännande samarbete mellan Taste Insights och Livsmedel i fokus för att öka kunskapen kring smakdriven produktutveckling.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.