– Vi vill kommunicera på ett nytt och okonventionellt sätt, utan pekpinnar eller kängor till andra aktörer i branschen, säger Robert Lundgren, varumärkesansvarig på Scan.
28 april 2020
Från och med den här veckan rullar Scans nya hållbarhetskampanj ut i tv och sociala medier. Budskapet är enkelt: Genom att alltid välja svenskt kött och svenska råvaror så gör man också ett val som spelar roll.
– Vi vill visa fördelarna med svensk livsmedelsproduktion och alla de positiva mervärden som våra gårdar och djur bidrar med för en hållbar livsmedelsproduktion. Och att det spelar roll att välja svenska livsmedel, säger Robert Lundgren.
Målgruppen är matintresserade och klimatmedvetna konsumenter som gillar att laga mat och som vill veta varifrån maten kommer.
– Vår förhoppning är att kunna nyansera debatten om kött och klimat och visa på att vissa val är mer hållbara än andra. Det handlar om ett komplext samspel, tittar man på hela lantbruket finns det så otroligt många mervärden, säger Robert Lundgren och menar att den hållbarhetskommunikation som syns i dag tenderar att vara “både förenklad och fragmenterad”.
Kampanjen tar bland annat upp att svenskt kött har ett av världens lägsta klimatavtryck, att bönderna är en viktig pusselbit i det övergripande hållbarhetsarbetet genom sitt sätt att bruka jorden och bidra till biologisk mångfald, till kolinlagring, samt att djuren är en viktig förutsättning för ett naturligt kretslopp där man odlar både vegetabilier, spannmål och producerar mjölk och kött. Kampanjen belyser också att Sveriges bönder bidrar till energiförsörjningen genom allt gödsel som hamnar i biogasanläggningar och naturlig gödning och på våra åkrar.
– Våra köttbönder bidrar med en enorm klimatnytta, inte bara utsläpp utan även inlagring vilket inte alltid kommer fram i debatten. Om du frågar mig så är de klimathjältar!
I filmen lyfts inte bara köttet fram utan även exempelvis vikten av att odla havre för att kunna producera havredryck.
– Vi ser ingen anledning att slå på andra svenska livsmedelsproducenter. Alla aktörer i livsmedelsbranschen kan bidra till att skapa en mer hållbar framtid.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Primärproduktion
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.