27 november 2020
I Sverige kastar vi 30–50 procent av all mat som produceras. Mejerivaror är ett exempel där bäst före-datum sätts efter de regler som finns för livsmedelstillverkning, det vill säga vilket datum livsmedlet förväntas behålla sin kvalitet. Ofta är mejerivarorna utmärkta längre än så.
Många konsumenter känner till att man kan avgöra om en produkt är ätbar genom att lukta, titta och smaka på den. Arla har genomfört en YouGov-undersökning där 3 500 personer har svarat på frågor om bland annat matsvinn. Där svarade 67 procent att de låter lukt och smak avgöra hur länge de behåller en produkt efter utgånget datum.
– Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst före-datum. Allt med målet att minimera matsvinnet, säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla.
Den nya digitala outleten riktar sig mot butiker och restauranger. Målet är att produkter med kort datum ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter.
Tidigare har Arla lanserat märkningen ”ofta bra efter” för att markera att produkten har längre hållbarhet än vad bäst före-datumet anger.
I YouGov-undersökningen framgick också att 46 procent av de utfrågade undviker matsvinn av ekonomiska skäl, 34 procent med anledning av miljön och klimatet.
– När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. Till exempel för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst före-datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris, säger Magnus Cohen.
Arla har under drygt ett års tid testat konceptet i ett pilotprojekt. En handfull butiker i bland annat Åkersberga, Kalmar och Jönköping har sålt produkter med kortare tid till bäst före-datum.
– Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet, avslutar Magnus Cohen.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Restaurang
Han är Lidls nya stjärnrekrytering: ”Jättespännande”
Johan Krallis Anell lämnar rollen som nationell exportsamordnare på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet och i Regeringskansliet för att istället tillträda en helt nyinrättad tjänst på Lidl.
– Mitt uppdrag blir att representera företagets intressen – särskilt i politiska sammanhang, säger han till Livsmedel i fokus.
30 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.