– Vi såg ett problem och har skapat en lösning, säger vd Mattias Andersson.
7 april 2022
De flesta svenskar får i sig för mycket socker och det är inte alltid lätt att upptäcka var sockret finns. Vissa yoghurtsorter kan vara nästan lika söta som läsk och vissa frukostflingor innehåller mer socker än kakor.
– Att en för hög konsumtion av socker är skadligt råder det inga tvivel om, säger Mattias Andersson, vd på Sockerchecken, ett företag som funnits i drygt två år.
Affärsidén går ut på att hjälpa människor att göra medvetna val i butiken med hjälp av en tydlig färgmärkning.
– Det är ett långsiktigt jätteprojekt, men väldigt roligt göra något som har potential att påverka många människor på ett bra sätt.
Färgmärkningen har funnits på hyllkanterna hos Stora Coop i Visby sedan våren 2020, som ett pilotprojekt. Nu byggs satsningen ut för att omfatta samtliga nio Coop-butiker på Gotland.
– Vi vill underlätta för våra kunder att göra bra och kloka val. Det handlar inte om att förbjuda några produkter eller skriva folk på näsan vad de ska äta, utan om att hjälpa de konsumenterna som vill få hjälp, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland.
Enligt Mattias Andersson är det viktigt att det finns en tydlig efterfrågan på märkningen, att den drivs av kundkraft.
– Vi vill vara relevanta och inte bara bli ytterligare en märkning att hålla reda på, säger han.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa
Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”
Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.
12 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.