Nu ska gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker utredas

Sverige är det enda land inom EU som inte tillåter gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Nu tillsätter Regeringen en utredning som ska utreda frågan på nytt.

Trenden med närproducerat och hantverksmässigt gäller inte bara livsmedel. De senaste åren har intresset för svenskproducerade drycker exploderat och vi har sett många nya entreprenörer i branschen. Men Sverige är fortfarande det enda landet i EU som inte tillåter gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, något som länge efterfrågats av producenterna.

– Dryckestillverkning har under de senaste åren varit ett av de snabbast växande segmenten inom livsmedelsbranschen. Om branschen ges möjlighet att fortsätta utvecklas, bland annat genom gårdsförsäljning förutsatt att Systembolagets monopol säkras, kommer det att bidra till en levande landsbygd, skapa flera arbetstillfällen och stärka Sverige som besöksnation, säger Thomas Larsson, grundare av High Coast Destillery och styrelseledamot i föreningen Sveriges Alkoholproducenter, SPA.

Nu har Regeringen gett Elisabeth Nilsson, förre landshövdingen i Östergötlands län, i uppdrag att utreda om det är möjligt att införa gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker i Sverige, under förutsättning att detaljhandelsmonopolet säkras. Om detta är möjligt ska ett förslag finnas färdigt senast den 7 december 2021.

Den svenska dryckesbranschen består till stor del av några få stora och många små företag med ett fåtal antal anställda. Totalt sysselsätter producenterna 5 500 personer på årsbasis. Utöver dessa tillkommer de som jobbar i andra led, såsom underleverantörer och inom serviceverksamhet.

I många andra länder är dryckestillverkning ett populärt besöksmål och ett dragplåster för turism till en viss region.

– Vi har sett vilken enorm potential det finns för dryckesproduktion i Skåne. Det tydligaste exemplet just nu är vinodlingen, som växer så det knakar och hela tiden når nya kvalitetsnivåer. Att kunna skapa en Vinväg genom Skåne eller en motsvarighet till La Route du Cidre i vår region där äpplet är en så viktig råvara, vore stort för alla kämpande entreprenörer. Försäljning på plats är en förutsättning för att det ska löna sig, säger Anna Lind Lewin, en av de drivande krafterna bakom projektet Skånska Drycker, med målet att lyfta den lokala dryckesnäringen.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.