Nu lanseras Årets Impact Maker – ett pris för innovativa livsmedelsstartups

Nu lanserar Livsmedel i fokus med stöd av Vinnova Årets Impact Maker – ett nytt startuppris som ska inspirera och lyfta fram goda exempel inom matområdet. Ambitionen är att få aktörer i livsmedelskedjan att få upp ögonen för startups som en källa till innovation. Priset om 100 000 kronor kommer att delas ut under Livsmedelsdagarna den 21 oktober i Tylösand.

Innovation är viktigt för att skapa konkurrenskraft och centralt om vi ska uppnå de övergripande målen i den nationella livsmedelsstrategin med en ökning av den totala livsmedelsproduktionen samt omställning till en hållbar utveckling.

Livsmedel i fokus har nu med stöd av Vinnova skapat ett nytt pris – Årets Impact Maker – där ett innovativt startup med fokus på hållbarhet premieras.

– Vi vill inspirera kring och få större företag att få upp ögonen för startups som ytterligare en källa till innovation. Det händer mycket nu inom agrifood, men vi tycker att man inte nog kan synliggöra och hylla de entreprenörer som dagligdags jobbar för nytänk och innovation och ger ett fint bidrag till att driva svensk livsmedelsbransch framåt, säger Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovation Booster samt medlem i den nomineringsgrupp som ska välja ut tre finalister bland de nominerande bidragen.

Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovation Booster

Livsmedel i fokus och Vinnova uppmanar nu aktörer i livsmedelssektorn att nominera potentiella starups till ”Årets Impact Maker”. En nomineringsgrupp med erfarna personer inom livsmedelssektorn tillika Livsmedel i fokus styrelse samt en representant för Vinnova kommer att vaska fram tre kandidater som går vidare till finalen. Under Livsmedelsdagarna i Tylösand i oktober kommer dessa att få pitcha sina case inför en namnkunnig jury. Vinnaren får 100 000 kronor till vidareutveckling av sin innovation.

– Priset är ett sätt att skapa medvetenhet hos de stora producenterna och leverantörerna att det i de här startupföretagen kan finnas outnyttjad kunskap. Det behövs fler mötesplatser där de naturligt hittar varandra. Och då kan ett sådant här pris vara ett sätt att skapa insikt, säger Jesper Orhammar, handläggare på Vinnova och medlem i nomineringsgruppen.

Jesper Orhammar, handläggare på Vinnova

Vem som helst kan nominera intressanta startups till priset – även företagen själva. Nomineringsgruppen kommer att titta närmare på bidragens unikitet, skalbarhet – det vill säga att det finns en tillväxt- och lönsamhetspotential, innovativ höjd, hållbarhetsfokus samt viss mognad för samarbete med större, mer etablerade aktörer.

– Vi kommer att ha fokus på att helheten hos bidragen utifrån bedömningskriterierna med hållbarhet som en central komponent, där fokus ska ligga på att skapa hållbar förändring i vår bransch, säger Elén Faxö.

– Jag har bred erfarenhet av startups i olika branscher och i dem finns ofta en fantastisk och inspirerande energi, avslutar Jesper Orhammar samtidigt som han vill påminna branschen om att nominera intressanta startups.

Här kan du nominera ett innovativt startup och hitta mer information om Årets Impact Maker

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet och Mötesplatser

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.