26 mars 2021
Coop inför digitala kvitton till sina medlemmar. Målet är att underlätta för konsumenter, skapa mervärde vid varje inköp och erbjuda en ny typ av kundkommunikation. De menar att kunderna på detta får bättre överblick över sina inköp, mer information om de varor de handlar och dessutom kan bidra till att mindre pappersförbrukning eftersom färra papperskvitton skrivs ut.
– Papperskvitton är begränsade i sin utformning. Vi vill att kvittot ska bli mer levande, något kunden vill behålla eller dela och som skapar mervärde. Genom att fokusera på vad varje kund vill ha kan vår digitala kvittotjänst förstärka shoppingupplevelsen, säger Carita Weiss, Chef betalningar, Coop.
Ett digitalt kvitto kan med rätt funktioner bli ett kraftfullt verktyg för att förstärka kunderbjudandet och tillföra mervärde till kunden. Med digital kvittohantering kan man utveckla ett kunderbjudande utifrån vad kunden efterfrågar och behöver för att underlätta vardagen.
– Levande kvitton hjälper dig att göra medvetna val helt omedvetet. Med hjälp av AI-analyser kan kunden om den vill på sikt få automatiska förslag som guidar till en mer hållbar och hälsosam livsstil, säger Carita Weiss.
Initialt kommer det digitala kvittot att finnas tillgängligt för Coops medlemmar via Coop Scan & Pay-appen. Därefter kommer tjänsten lanseras på coop.se och i Coop-appen för att sedan göras tillgänglig för alla Coops kunder.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Dagligvaruhandel
Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”
Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.
12 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.