17 januari 2020
Stora mängder färsk lax transporteras varje vecka med flyg från Norge till Kina, något som både kostar pengar och koldioxidutsläpp. Men nu kan laxen snart färdas på transibiriska järnvägen i stället.
Det är företaget Bluwrap som utvecklat den nya tekniken som håller fisken färsk hela vägen; det handlar om att pressa ned mängden omgivande syre så nära noll som möjligt.
Vid paketeringen av laxen ser man till att ta bort all syrgas för att förlänga hållbarheten. Problemet är att det efterhand bildas ny syrgas i förpackningen på grund av kemiska processer i fisken. Därför har Bluwarp utvecklat en teknik med bränsleceller inuti förpackningarna som konsumerar nytillkommet syre. På så vis har man fördubblat hållbarhetstiden, från normala 15 dagar till 30 dagar.
Bränslecellerna finns tillsammans med annan utrustning inne i stora säckar som omger de pallarna som laxen är packad på. Mer detaljerad än så vill Bluwraps vd Ola Strand inte vara:
– Det enda som återstår för att få det hela på plats är ett transporttillstånd från ryska myndigheter, säger han till Vetenskapsradion.
Björn Bergenståhl, professor i livsmedelsteknologi vid Lunds universitet, tycker att tekniken är spännande.
– Säker hantering av kyld mat är en viktig del av ett uthålligt och stabilt livsmedelssystem.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.