1 april 2025
– Vi upptäckte att många kommenterade och uppskattade hur bra tävlingen var som sinnesträning, och som ett mått på hur väl utvecklad man är inom sensorisk bedömning, berättar Johan Swahn, som själv länge har tyckt att just sensorik är ett av de viktigaste verktygen för utveckling och innovation inom livsmedelsbranschen.
För att göra det hela till ett större, vidare digitalt event (så att alla kan vara med) öppnar man därför nu för företag att delta med en grupp.
– Det blir som ett smakevent; alla gör det tillsammans. Det blir kul, men det blir också en lärande del i det med spännande inspirationsföreläsare. Smak-kitet, som kan köpas till självkostnadspris, blir samma som för de som kör individuellt, men det räcker till flera.
Själva sensorikövningen består av ett grundsmaktest samt ett profileringstest.
– Efter eventet viktar vi resultaten och utifrån det utser vi en vinnare, berättar Johan Swahn.
– Men alla som klarar tröskelvärdet får ett intyg från Smaksäkrast att man har klarat grundsmakstestet på rätt nivå.
Smaksäker initiativtagare. Johan Swahn, TasteWorthy Insights, anser att sensorisk kunskap är A och O inom branschen.
Eventet och tävlingen har tre sponsorer: Solina, NordArom och Spendrups. Richard Bengtsson, är produktutvecklingsdirektör på Spendrups.
Varför är ni med som partner i Smaksäkrast?
– Smak är det absolut viktigaste med ett livsmedel! Att lägga mer kraft och engagemang inom sensorik gör oss starkare och vi vill att fler upptäcker sensorikens kraft. Därför sponsrar vi Smaksäkrast.
Sensorik – varför är det viktigt för livsmedelsbranschen?
– I slutändan är det bara smaken som räknas. Ett livsmedel kan se bra och aptitligt ut men smakar det inte gott blir det inget återköp. Detta gäller alla livsmedel oavsett bransch. Att vi hela tiden utvecklar våra smaker är vår framgång.
Hur kan ett utvecklat sinne för sensorisk hjälpa branschen framåt?
– Ju fler människor som kan sensorik, desto bättre blir vi och kan utvecklas åt rätt håll.
Vad hoppas du få se i Smaksäkrast 2025?
– Ett fantastiskt deltagande och högt engagemang.
Partner. Richard Bengtsson, Spendrups, är sponsor till Smaksäkrast och hoppas på stort deltagande i år också.
Fakta/Smaksäkrast 2025
Sensorikeventet är initierat av TasteWorthy Insights och genomförs med ett antal partners: Livsmedel i fokus, Spendrups, Solina och NordArom. Liveeventet, som alltså är själva tävlingen men mycket mer, genomförs den 15 maj. Mer info hittar du här.
Dela
Fler nyheter i Människor
Människor Måltider Mötesplatser Trend
Spännande smaker kryddade medlemsträff
I onsdags bjöd Livsmedel i fokus in till medlemsträff hos Paulig i Göteborg. Ett 40-tal kollegor från livsmedelsbranschen deltog för att höra mer om Pauligs Tex mex-resa och företagets nya mål att växa inom det asiatiska köket – men också för att nätverka och knyta nya kontakter.
28 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.