22 februari 2023
– Fjolårets finalistfält var nästan för bra för att vara sant, utbrister Cecilia Öster, verksamhetsledare för nätverket Livsmedel i fokus.
– Samtliga tre finalister var verkligen värdiga vinnare och det hade egentligen känts kul att kunna hedra dem allihop med utmärkelsen, fortsätter hon.
Men det slutgiltiga valet föll på Svenskmärkning, en aktör som redan då spelade en viktig roll för hela branschen och som även efter prisutdelningen är en god ambassadör för priset och branschen.
Varför är det här priset så viktigt?
– Särskilt i dessa tuffa tider med kriser som avlöser varandra och påverkar hela kedjan är det viktigt att lyfta branschens initiativ men även enskilda personers engagemang, anser Cecilia Öster.
Hon tycker också att det hittills varit imponerande att se alla nomineringar, från stora nationella företag till enskilda personer.
– Det visar verkligen vilken bredd vi har inom livsmedelsbranschen.
Nu har nomineringsperioden öppnat vilket betyder att det är fritt fram att anmäla potentiella vinnare av utmärkelsen. Nytt för i år är att juryn, som består av styrelsen för nätverket, kommer att kompletteras med externa, utomstående experter.
– Ett angenämnt problem blir med största säkerhet att det även i år kommer vara svårt att utse finalister tack vare den oerhört höga kvaliteten på nominerade, avslutar Cecilia Öster.
Fakta om Livsmedelspriset
Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.
Bland de nomineringar som kommer in väljer en jury som består av nätverkets styrelse ut tre finalister. Prisutdelning och offentliggörande av vinnaren sker den 8 september under banketten på Livsmedelsdagarna i Tylösand. Tidigare vinnare är Svenskmärkning, Gårdsfisk, Fazer Kvarn, Hållbar Livsmedelskedja, Simris Alg och Lantmännens Växthus.
Missa inte chansen att nominera! Det gör du här!
Dela
Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Trend
Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”
Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.
29 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.