12 november 2019
– Livsmedelsindustrin står för en fjärdedel av klimatutsläppen och vi vet att det mest effektiva sättet att minska utsläppen är att skifta till en mer växtbaserad diet, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Enligt den undersökning som företaget låtit göra uppger nästan var tredje svensk att de äter mindre kött för klimatets skull. Nästan hälften är också nöjda med utbudet av vegetarisk och vegansk mat i sin livsmedelsbutik. Däremot anser bara var femte svensk att de blir inspirerade att köpa vegetarisk och vegansk mat när de handlar i sin livsmedelsbutik.
– I Sverige verkar begrepp som ”vegetarian” eller ”flexitarian” vara mycket tätare förknippat med en identitet än vad det är i våra nordiska grannländer. Trots att relativt få tänker på sig själva som flexitarianer är det i själva verket en majoritet av svenskar som äter som flexitarianer, säger Cecilia Gannedahl.
Undersökningen visar att svenskar i regel är mer miljö- och klimatmedvetna än våra grannar. Vi har också en mer positiv inställning till vegetarisk mat; exempelvis är det bara 17 procent i genomsnitt i Norden och Baltikum som äter mindre kött för klimatets skull, jämfört med 31 procent i Sverige.
Svenskar är också mer benägna att testa vegetariska produkter. Nästan var tredje svensk har någon gång ätit en vegoburgare, medan motsvarande siffra för resten av Norden och Baltikum är en av fem.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.