Noquo Foods drar in 34 miljoner: “Siktar på den globala marknaden”

Svenska startupen Noquo Foods ska bli bäst på växtbaserad ost. Nu skruvar de upp takten med hjälp av 34 miljoner från investerare. – Det krävs forskning, kapital och tålamod för att lyckas, säger grundaren Sorosh Tavakoli till Livsmedel i fokus.

För ett år sedan drog food tech-bolaget Noquo Foods igång sin verksamhet med målet att ta fram en riktigt bra, växtbaserad ost.

– Vi vägrar att acceptera att man ska behöva använda kor för att göra en ost, säger Sorosh Tavakoli, som grundade Noquo Foods tillsammans med Anja Leissner för ett år sedan.

Sedan dess har företaget lockat investerare som gjort det möjligt att startat upp ett laboratorium i Södertälje, anställa två forskare och utveckla nya prototyper. Nu har man plockat in ytterligare 34 miljoner i nytt kapital i något som grundarna kallar ”världens mest ambitiösa satsning på att få fram en riktigt bra växtbaserad ost”.

Hur vet ni det?

– Det är bara att spana in vad andra bolag har. De flesta växtbaserade ostar är undermåliga, och det är därför som försäljningen inte har tagit fart, säger Sorosh Tavakoli och menar att ost ligger långt efter andra kategorier inom växtbaserat, såsom mjölkliknande drycker och köttsubstitut.

Vilken är den största utmaningen?

– Ost är en betydligt knepigare produkt än mjölk. Osten ska smälta vid en viss temperatur, få lite browning och sedan stelna igen på ett trevligt sätt. Det handlar både om funktionalitet och att få fram en bra munkänsla. Och så ska den smaka gott också.

Bland de tio investerarna finns bland annat Astanor Ventures, Creandum, Purple Orange Ventures och Martas Explorers.

– Det är jättefina investerare. Vi har lovat dem att utveckla en signifikant bättre ost än vad som redan finns på marknaden. Med 34 miljoner i ryggen har vi alla möjligheter att lyckas, säger Sorosh Tavakoli.

Så vad ska ni göra nu?

– Vi ska bygga ut forskning och utveckling; i dag är vi fyra personer i bolaget, i slutet av det här året ska vi vara tio. Vi ska anställa både forskare, produktutvecklare, och en kock eller gastronomisk utvecklare. Sedan gäller det att ha öronen mot marken och jobba nära kunderna och marknaden.

Ni får sälja rätt mycket ost för att den här investeringen ska ge pengar tillbaka.

– Ja, vi kan liksom inte bli en lokal nischspelare med fina hantverksprodukter, målet är att bygga ett globalt ledande bolag. Det är ett paradigmskifte som pågår och som kommer att vända upp och ned på allting. Vi är väldigt inspirerade av företag som Oatly och Beyond Meat, säger Sorosh Tavakoli.

När kommer första produkten?

– Vi vill verkligen komma ur den här labbfasen och få ut något redan i år.

AGNETA RENMARK

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.