Motigt för vego – tappar både volym och värde

Vegoprodukter, såsom biffar och korv av baljväxter, fortsätter att tappa marknad. Under det senaste året har försäljningsvolymen minskat med åtta procent, enligt siffror från NielsenIQ.

Det blåser motvind för vegetariska alternativ till kött, såsom vegofärs och vegokorv.
– Det har varit ett ganska rejält trendbrott under det senaste året. Vego har haft en otrolig framfart och vuxit i flera år men nu under senaste året ser det lite mörkare ut, säger Anna Ekström, nordisk vd för NielsenIQ, i en intervju med Ekot.
Marknadsundersökningsföretaget har mätt antalet vegoprodukter som säljs i dagligvaruhandeln, en volym som visar sig ha minskat med 8 procent under de senaste 12 månaderna.
Även försäljningen i kronor har minskat – trots att matpriserna samtidigt ökat.
Vegomotvinden kan tänkas bero på att inflationen får kunderna att göra andra prioriteringar, liksom att det framkommit en del kritik mot produkternas näringsinnehåll med lägre biotillgänglighet för bland annat järn.

Att konsumenterna köper allt mindre vegoprodukter märks även på aktiekursen för företaget Beyond Meat, som enligt Ekot tappat 90 procent av sitt värde jämfört med kurstoppen år 2019.

Dela

Fler nyheter i Växtbaserat

De ska göra växtbaserat protein blågult

Proteinish vill utveckla nästa generations växtbaserade livsmedel, med högt näringsinnehåll och god biotillgänglighet. Målet är att bygga upp en komplett och inhemsk värdekedja för extruderat växtprotein – och leverera till hela livsmedelsindustrin.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.