Mindre vegetarisk kost i år och färre veganer

Pandemin fortsätter att påverka svenskarnas matvanor. Det visar Food & Friends Matrapport 2021. Och för första gången sedan rapporten lanserades för tio år sedan har det vegetariska ätandet minskat. Motivet att äta grönt går också mot att allt fler väljer det för klimatets skull i stället för hälsan.

Innan pandemin visade trenden tydligt att intresset för vegetarisk kost ökade för varje år. Men nu har andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan minskat för första gången till 58 procent från 59 procent året innan. Och bara 20 procent uppger att de ska fortsätta minska sin konsumtion av nöt- och griskött, vilket är en fortsatt tydlig minskning jämfört med föregående år. Enligt Food & Friends kan minskningen bero på att man vid krisår äter mer så kallad comfort food, det vill säga mat man känner sig trygg med eller som man åt själv när man var liten.

Årets undersökning visar också att fler nu definierar sig som allätare med ett minskat vegetariskt ätande som följd. I årets rapport definierade sig nästan 80 procent av Sveriges befolkning som allätare jämfört med 78 procent 2020. Tio procent ser sig som flexitarianer jämfört med 12 procent i fjol. Precis som förra året är 3 procent av den svenska befolkningen vegetarianer och 1 procent är veganer, en minskning med en procentenhet sedan i 2020.

Motivet för att äta vegetariskt har också ändrats från tidigare år. Numera äter man vegetariskt mest för klimatets skull, 21 procent jämfört med 18 procent i fjol. De som såg den egna hälsan som största drivkraft har minskat från 23 procent i fjol till 22 procent i år.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Corona och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.