Mindre socker i läsken – ökar folkhälsan då?

Sockerfri läsk växer. Under 2021 ökade försäljningen med 14 procent. De senaste 10 åren rör det sig om en ökning med nästan 200 procent. I takt med att försäljningen av sockerfri läsk har ökat, har sockrad läsk minskat med 26 procent, vilket motsvarar en minskning med 16 liter per capita på 10 år. Nu är närmare hälften av all läsk, 48 procent, som säljs i Sverige sockerfri. Det visar preliminära siffror från Svensk Dryckesstatistik som Sveriges Bryggerier tar fram i samarbete med Delfi.
Läskproducenterna har under flera år satsat på produktutveckling, mindre förpackningar och tydlig information som stöttar konsumenterna att göra medvetna val, något som naturligtvis bör främja folkhälsan.
– Vi ser en ökad medvetenhet och vilja hos konsumenterna att kontrollera sitt sockerintag och branschen har varit högst delaktig i den omställningen, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Emma Patterson, Livsmedelsverket, är positiv till utvecklingen.
– Ja, det är en positiv utveckling eftersom vi vet att kalorier i flytande form ökar risken för övervikt som i sin tur ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer. Om folk väljer sockerfri läsk istället för sockrade minskar de sitt kaloriintag, vilket är positivt, så länge de inte kompenserar med annat, säger hon.
Samtidigt reflekterar hon över något som är relevant även i andra trender som kräver en beteendeförändring (som hållbart leverne till exempel), nämligen vem eller vilka som verkligen förändrat beteende och köpmönster.
– Det vore intressant att veta vem det är som väljer sockerfria varianter – är det de som vi vet dricker mest läsk, alltså unga, pojkar och män, eller är det redan medvetna konsumenter?

Dela

Fler nyheter i Dryck och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.