2 december 2019
För livsmedelskoncernen Kavli bygger själva affärsidén på att göra gott. Hälften av vinsten går oavkortat till projekt som gör skillnad för både människor och samhälle.
Det är företagets egna medarbetare som nominerar och röstar på olika humanitära organisationer som de vill skänka pengar till. I fredags delades totalt 3 161 636 kronor ut under en ceremoni i fabriken i Älvsjö.
– Jag lade min röst på Cancerrehabfonden och glad att jag fick äran att dela ut en check med en stor summa pengar till en fantastisk organisation, säger Petter Nilsson, säljare på Kavli, och tillägger att ”cancer är det värsta ord jag vet”.
Gerhard Bley, vd på Kavli, är stolt över medarbetarnas engagemang i Kavlifondsutdelningen.
– Vi är ett helt unikt företag. Allt överskott från vår verksamhet går till Kavlifonden, som äger Kavli, och som stöttar humanitära projekt, forskning och kultur. Totalt sett innebär det att vi kan dela ut över 100 miljoner kronor årligen till olika behov – och allt tack vare att konsumenterna köper våra produkter, säger han.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.