Miljardaffären: Axfood växlar upp med köpet av City Gross

Livsmedelskoncernen Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, köper butikskedjan City Gross för två miljarder kronor.
– Som ägare kommer vi att investera i att utveckla konceptet och effektivisera driften, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

Axfood förvärvar 100 procent av City Gross och kommer därmed att utöka sitt butiksnät med 42 helägda stormarknader i främst södra Sverige, förutsatt att affären godkänns. Köpeskillingen uppgår enligt Axfood till två miljarder kronor.
Koncernen har sedan innan haft en option om att utöka sin minoritetspost om 9,9 procent till 30 procent i City Gross under innevarande kalenderår, men kommer nu alltså ta över bolaget helt.
– Vi är väldigt glada över att ha nått den här överenskommelsen med Bergendahls och välkomnar alla City Gross medarbetare till Axfoodfamiljen. Vi tror mycket på City Gross och som ägare kommer vi att investera i att utveckla konceptet och effektivisera driften. Vi ser fram emot att tillsammans arbeta för att stärka kedjans position och tydligare utmana de stora aktörerna inom det växande stormarknadssegmentet, där Axfood idag endast är närvarande genom minoritetsposten i City Gross, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, i en kommentar.
Totalt sett innebär förvärvet att Axfood kan utöka sin marknadsandel till cirka 24 procent, enligt siffror som branschtidningen Dagligvarunytt tagit fram.
Om affären får grönt ljus vill Axfood satsa och investera i City Gross verksamhet kommande år. Några av förändringarna inbegriper effektiviseringar och stärkt kunderbjudande.

City Gross är en svensk dagligvarukedja med en marknadsandel om cirka 3 procent. City Gross har idag cirka 2 800 medarbetare och ett butiksnät med 42 butiker framför allt i de södra delarna av Sverige. För de senaste tolv månaderna, fram till och med april 2024, hade City Gross en omsättning om 9,1 miljarder kronor och ett justerat rörelseresultat om -132 miljoner kronor.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Coop lanserar personlig matkasse: ”Träffsäker teknik”

Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.