Matbutikernas starka start på 2020 – tillväxt på 5,3 procent

Dagligvaruhandeln inledde året med ett rejält lyft. Tillväxten var den högsta sedan april förra året. E-handel med avhämtning i butik är det som växer mest just nu.

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2019.

Så här fördelades den kanalmässigt:

Fysiska butiker: 5,0 procent

Online: 13,3 procent

– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Indexet redovisar för första gången även tillväxten för e-handeln – uppdelad på hemleverans och upphämtning i butik.

Försäljningsökningen uppgick till 5,8 respektive 30,6 procent.

Den så kallade kalendereffekten uppgick i januari till 1,1 procent.

THOMAS OHLÉN

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.