– Vi har gjort ett omtag, säger delägaren Jens Fylkner.
14 september 2023
Den nya Craft-serien från Malmö Chokladfabrik är den mest exklusiva choklad de någonsin gjort. Det gäller såväl smak som design, där hela insidan av förpackningen är en snygg berättelse om odlingen och olika steg i tillverkningsprocessen.
– Vi satte oss ned i juni förra året och sade att vi måste ta fram något extra till våra specialhandlare, i och med att många av våra produkter säljs i dagligvaruhandeln. Specialhandeln är vår ryggrad, det är de som har byggt vårt företag och då vill vi ta hand om dem genom att erbjuda dem unika produkter, säger Jens Fylkner.
Chokladen finns i sju olika smaker: tre mörka ursprungschoklader, en blend mix, en ambitiös mjölkchoklad och en med mintcrisp samt en blond karamelliserad.
– Den här chokladen är lite vassare. Vi har investerat i ett helt nytt rosthus och ny rost, vilket gör att vi kan vara med precisa.
Chokladkakorna väger bara 58 gram mot annars 80 gram, vilket gör att prispunkten ändå inte blir så hög. Rekommenderat utpris till konsument är 58 kronor.
– Det blir någon tugga mindre men vi resonerar som så att man blir ändå inte dubbelt så glad av en dubbelt så stor chokladkaka, säger Jens Fylkner, och berättar att specialhandeln backas upp med smakprover för att aktivt kunna bjuda och sina kunder att testa.
Att satsa stort mitt i lågkonjunkturen är modigt. Inte minst som fjolåret var tufft för Malmö Chokladfabrik.
– Vi gjorde förlust och tvingades säga upp folk och att göra ett omtag. Än så länge pekat det uppåt i år men det är hösten och julförsäljningen som avgör om det blir ett bra eller dåligt år.
Företaget öppnade även en fysisk butik mitt i Malmö i början av sommaren, som hittills har sålt bättre än någon vågat hoppas på.
Och nu har man precis slagit upp dörrarna till en sprillans ny webshop.
– Vi är relativt små och har inte distribution överallt, samtidigt som det är många konsumenter som frågar var de kan hitta våra produkter. Med en egen webshop kan vi erbjuda vårt fulla sortiment till alla, säger Jens Fylkner, och förklarar att det finns en viss gränsdragningsproblematik.
– Syftet är inte att konkurrera med våra handlare. Vår förhoppning är att folk i allmänhet ska välja att handla lokalt.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Trend
Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen
Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.
24 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.