Malmö Chokladfabrik firar 20 år – med kampanjer och ny vd

Malmö Chokladfabrik fyller 20 år och växlar upp med ny vd och höjda ambitioner. Jubileet kommer att märkas i form av allt från tävlingar och kampanjer till produktnyheter och spännande samarbeten.

Roger Stenfeldt är ny vd på Malmö Chokladfabrik. Han har bakgrund som vd Spisa Smaker, Rscued och Coop Bagerier, samt även erfarenhet från Aroma Konfektyrfabrik och Toms Godis.
– Att han är förtrogen med såväl konfektyr som bageri, som dagligvaruhandel och dessutom har varit Ica-handlare gjorde att vi såg honom som något av en drömkandidat. Vi har stora förhoppningar att med hans hand på rodret kunna öka hastigheten i vår tillväxtresa som styrelsen har stakat ut, säger Jens Fylkner, som grundat och äger Malmö Chokladfabrik tillsammans med sin bror Jakob.
Uppdraget är att få bolaget att växa på ett lönsamt sätt och bli den mest sålda premiumchokladen i Sverige.
– Vi tycker själva att vi har något av ett dream team nu med oerhört dedikerad personal i såväl försäljning som produktutveckling och produktion.
Roger Stenfeldt har haft en intensiv första inskolningsvecka på jobbet och fått prova allt från att stöpa chokladkakor i fabriken till att sälja chokladstrutar i den egna butiken i Malmö, besöka bagerier och prata med handlare som säljer företagets ekologiska choklad.
– Det är mycket att lära och många intryck, men känslan är väldigt optimistisk och jag längtar efter att få sätta fart, säger han.
Det faktum att Malmö Chokladfabrik dessutom fyller 20 år i år kommer att märkas i form av såväl tävlingar och kampanjer som med produktnyheter.
– En del av dem kommer att presenteras på Formex i nästa vecka, bland annat vår nya julkalender som blir något alldeles extra, liksom en helt vegansk lyxchoklad med smak av kokosboll och som alla kan äta, säger Jens Fylkner.
Det blir även en del nya samarbeten som ska rullas ut, det första är ett hållbarhetsprojekt tillsammans med Billerud kring en miljösmartare förpackning.

Malmö Chokladfabrik omsätter knappt 25 miljoner kronor och utsågs till Årets Företag i Malmö 2023. Företaget har levererat choklad till Nobelmiddagen två år på raken och fått drygt 40 internationella utmärkelser för sin choklad.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.