Lyckat årsmöte med innovation i fokus

Innovation, inspiration och potentiella samarbeten. Livsmedel i fokus årsmöte bjöd på en exklusiv rundvandring på Torsåker gård – Axfoundations utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelssystem.


God uppslutning. Årsmötet kombinerades med studiebesök som inspirerade.

Ett 40-tal medlemmar i nätverket Livsmedel i fokus tog chansen att hänga med på ett spännande studiebesök i samband med årsmötet 21 maj. Verksamhetschefen Anna Henning Moberg hälsade välkommen till Torsåker gård, ett utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelssystem som vann den prestigefulla utmärkelsen Livsmedelspriset 2023.
Vad har priset inneburit för er?
– Utöver att det är hedersamt att prisas så har några viktiga frågor fått mer spotlight på sig tack vare priset. Det handlar om systemperspektivet, som i att vi måste tänka på hela värdekedjan i produktutvecklingen. Ett exempel är att inte skapa nya restströmmar, utan behålla maten högst upp i pyramiden, säger Anna Henning Moberg.
– Biotillgänglighet har dominerat agendan i år också. Vi som jobbar med innovation behöver ta ansvar för det och tänka till. Den hållbara maten måste vara lika tillgänglig som all annan mat. Tack vare Livsmedelspriset har detta blivit möjligt.


Experiment. En av tillgångarna på Torsåkra gård är experimentköket.

Under Livsmedel i fokus besök fick deltagarna lära sig mer om verksamheten på Torsåker gård, med experimentträdgårdar, åkrar och testkök. Det bjöds både på provsmakning av nya produkter och mycket input om nya innovationer, samt möten med flera av de nyckelpersoner som arbetar här.
– Jättekul att ha så många initierade besökare på plats! Det blev riktigt bra interaktion i mötena och vi hoppas naturligtvis på att knyta kontakter med blivande samarbetspartners. Här på Torsåker gård har vi inga konkurrenter, bara potentiella samarbetspartners, säger Anna Henning Moberg.


Nöjda. Christian Nyrén på SMAK, Cecilia Anneling på Svensk Dagligvaruhandel och nätverkets verksamhetschef Cecilia Öster.

Dela

Fler nyheter i Trend

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.