Lönsamhetstapp för livsmedelsindustrin: ”Katastrofalt låg siffra”

Nio av tio livsmedelsföretag upplevde en hårdnande konkurrens från EMV under 2023 samtidigt som lönsamheten faller.
– Den iskalla motvinden för svensk livsmedelsproduktion håller i sig, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

En fortsatt stark efterfrågan på lågprisalternativ och tuffare konkurrens av dagligvaruhandelns egna märkesvaror är de trender som påverkar den svenska livsmedelsproduktionen mest just nu. Detta enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2023, som bygger på enkätsvar från svenska livsmedelsproducenter med en samlad omsättning på 146 miljarder kronor under förra året.
Producenternas kostnader fortsätter att öka och den genomsnittliga rörelsemarginalen närmar sig rekordlåga två procent. Därmed har de svenska livsmedelsproducenternas försäljning minskat sex kvartal i rad, samtidigt som företagens kostnader ökat inom samtliga utgiftsposter: råvaror/insatsvaror, transporter och förpackningar.
– Vi är i en lågkonjunktur, den geopolitiska osäkerheten ökar, viktiga handelsleder hotas och effekterna av klimatförändringarna blir alltmer påtagliga. Så även om enstaka råvaror sjunker i pris eller kronan stärks tillfälligt så talar mycket för att det förhöjda kostnadsläget är något vi får lära oss att leva med, säger Carl Eckerdal, i en kommentar.

När Livsmedelsföretagen frågar sina medlemsföretag vilka konsumenttrender som påverkar deras verksamhet – och därmed den svenska livsmedelsproduktionen – allra mest toppar EMV (39%) listan, följt av lågprisfokus (27%) som tillsammans får nästan sju av tio röster. På tredje plats (13%) kommer lokal/svenskproducerat, som därmed gör en tydlig klättring uppåt jämfört med förra årets mätning där kategorin bara fick fem procent av rösterna.
Av dessa trender är EMV den mest svårhanterade för många producenter, där nio av tio företag upplevde en hårdnande konkurrens från EMV under 2023. Enligt Carl Eckerdal bidrar den här utvecklingen till att förvärra ett redan svårt läge för livsmedelsindustrin, som kämpar med låg lönsamhet. Detta eftersom en absolut majoritet (75%) av de EMV-producerande företagen hade en lägre lönsamhet på dessa leveranser.

Totalt redovisade svenska livsmedelsproducenter en omsättning om drygt 220 miljarder under 2022 med en samlad rörelsevinst på knappt 5,8 miljarder kronor, motsvarande en rörelsemarginal på 2,6 procent.
– Jämfört med livsmedelsindustrins genomsnittliga rörelsemarginal på 3,6 procent under perioden 2007-2021 är det här ett tydligt lönsamhetstapp. Skulle vår kvartalsdata för 2023 visa en lika stor samstämmighet med de eftersläpande aggregerade årsredovisningarna för 2023 så rör sig producenternas genomsnittliga rörelsemarginal i riktning mot två procent. Det är en katastrofalt låg siffra för en industri som även i goda tider är en utpräglad lågmarginalbransch, säger Carl Eckerdal.

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling

Scan Sverige köper Lindvalls Chark: ”Stärker svensk livsmedelsproduktion”

Scan Sverige, som ägs av Lantmännen, har tecknat avtal om att förvärva Lindvalls Chark AB för att befästa sin position som Sveriges ledande kött- och charkuteriföretag.
– Detta stärker de långsiktiga förutsättningarna för svenskt lantbruk, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.