29 januari 2021
Restriktionerna under pandemin har tagit hårt på restaurangnäringen. Enligt ett pressmeddelande från Visita har Sveriges restauranger sedan alkoholstoppet infördes för två månader sedan tappat över 70 procent av intäkterna jämfört med samma period förra året. 100 000 människor hittills har förlorat jobbet, varslats eller permitteras.
Nu väljer Martin & Servera-gruppen att tillsammans med en rad utvalda leverantörer göra en stor satsning för att stötta restaurangbranschen i den här tuffa tiden. I en rikstäckande kampanj med annonsering på mer än tusen digitala stortavlor över hela Sverige samt en bred kampanj i sociala medier uppmanas privatpersoner att köpa frukost, lunch och middag från sin lokala restaurang under parollen #stöttadinlokalarestaurang. Medverkande leverantörer är Arla, Carlsberg Sverige, Dalsjöfors, Feldt’s, Guldfågeln, SallaCarte och Zoégas. Kampanjen startar under första veckan i februari.
– Vi vill genom detta gemensamma initiativ stötta restaurangbranschen på bred front genom att inspirera privatpersoner att köpa mat för avhämtning från sin lokala restaurang eller café. Vi vill alla se en levande restaurangbransch även när pandemin är över – och då behöver vi agera nu, säger Kristina Ossmark, kommunikationsdirektör på Martin & Servera.
I satsningen ingår en serie med tre kostnadsfria webbinarier som ska inspirera och ge framtidstro för restaurangbranschens aktörer. Tareq Taylor är moderator och bland gästerna finns en rad namnkunniga profiler från krogvärlden som berättar om hur man skapar en grym upplevelse för restauranggästen. Lennart Wallander från Food & Friends trendspanar om restaurangbranschen 2.0 efter pandemin. Det första avsnittet sänds den 4 februari på martinservera.se.
– Vi ser gärna att alla är med och stöttar sin lokala restaurang och delar budskapet vidare i sina egna flöden i sociala medier #stöttadinlokalarestaurang, säger Kristina Ossmark.
Dela
Fler nyheter i Corona och Måltider och Restaurang
Ny studie: Snacks, snabbmat och läsk dominerar menyn för svenska 14-åringar
Hemma, på väg till och från skolan, i matbutiker, på kaféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. Överallt möts dagens 14-åringar av mat, reklam för mat och köperbjudanden, liksom trender och inspiration via mobilen. Det visar en ny kvalitativ studie där Livsmedelsverket låtit 14-åringar dela med sig av sin vardag.
23 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.