Livsmedelsdagarna 2024: Fullt fokus framåt

Ökad lönsamhet, ett hälsosamt och robust livsmedelssystem och förväntningar på den nya uppdaterade livsmedelsstrategin. Det var några av alla heta frågor som stod i fokus under Livsmedelsdagarna i Tylösand, som avslutas nu i dag.

Temat för årets upplaga av Livsmedelsdagarna var ”Omstart, nystart eller mer av samma?”, med mer än 300 deltagare på plats i Tylösand.
Finans- och trendanalytikern Henrik Mitelman inledde med att tala på temat ”Tillbaka till framgången”, när inflationen viker, ränteläget lättar och konsumenterna är mer positiva än på länge.
– Nu blickar vi uppåt konsumtionspyramiden igen efter att ha överkonsumerat falukorv i några år. Vi är inne i en fas, som ännu inte är en boom, men som företagare behöver man inte längre vara paralyserade av yttre faktorer utan kan fokusera på det man gör bäst, säger han.


Finans- och trendanalytikern Henrik Mitelman

Hur ska vi öka livsmedelsproduktionen och försörjningsförmågan? Detta diskuterades av Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, Lars Appelqvist vd på Scan Sverige, och Fredrik Jönsson, Corporate Director på Lantmännen.
Något som alla var överens om var vikten av att skapa lönsamhet på gårdsnivå, vilket ökar självförsörjningen, driver mer innovation och investeringar, vilket i sin tur ökar exporten. Voliá – ett positivt hjul som även accelererar den gröna omställningen.


På scen: Fredrik Jönsson, Lars Appelqvist och Cecilia Kocken

Att hela livsmedelsbranschen har stora förhoppningar på den nya, uppdaterade livsmedelsstrategin är ingen hemlighet. Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, talade om en bransch som bidrar till lösningar på flera samhällsutmaningar, som drivs av innovation men är i stort behov av såväl färre som mer förutsägbara regler. Han hoppas att Sverige kan inspireras av Finlands tydliga vision: Att producera världens bästa mat.
– Det finns en politisk prioritet att säkra ett självständigt och framgångsrikt system för att trygga livsmedelsförsörjningen under alla tänkbara förhållanden. Man betonar betydelsen av hela kedjan och av människorna i den.


Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige

Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, bekräftade att regelförenklingar står högt upp även på myndighetens priolista och betonade att lönsamhet är nyckeln till att öka robustheten i livsmedelssystemet:
– Därför måste vi myndigheter samarbete för att göra det komplexa enklare.


Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket

Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket, berättade att de nya nationella kostråden kommer att presenteras i januari 2025.
– Men jag kan redan nu avslöja att det inte kommer att bli några jättestora förändringar.
Hon betonade även vikten av att inte blanda ihop konsumtion med produktion, något som drog ned mycket applåder från publiken:
– Mål kring minskad konsumtion av exempelvis kött kan gå hand i hand med ökad produktion, för att öka vår inhemska livsmedelsförsörjning och export.


Annica Sohlström tillsammans med Livsmedelsföretagens Elisabet Rytter

Inger-Cecilia Labba, teknologie doktor i livsmedelskunskap, expert på alternativa proteiner och seniorexpert på AFRY Future Food, talade om den dåliga biotillgängligheten av inte minst järn i processade livsmedel, vilket är ett problem i det gröna proteinskifte som just nu pågår.
– Det här är inte ett problem för medelålders män utan för kvinnor. Därför är det kanske dags att införa ransoneringskort igen? ”Kvinnokort” med extra kött och ”manskort” gryn och ärtor, sade hon skämtsamt men uppmanade livsmedelsindustrin att ta problemet på allvar.
– Analysera era produkter, optimera era processer och ligg på era råvaruproducenter. Men framförallt: Gör inga påståenden kring biotillgänglighet utan att ha data.


Inger-Cecilia Labba, flankerad av konferenciern Lydia Capolicchio och Rebecka Persson från Orkla

Hållbart affärsmannaskap var en annan, där Gerhard Bley, vd på Norrmejerier, talade om det empatiska ledarskapet för att skapa hållbara resultat.
– Som ledare måste man alltid börja med sig själv. Man måste vara äkta, medveten och närvarande för att kunna visa vägen.
Han menade att det handlar om att skapa motivation och delaktighet.
– Omsättningssiffror skapar sällan engagemang på samma sätt som att veta vart man är på väg, att ha en mening.


Gerhard Bley, vd på Norrmejerier

Ja, detta är alltså bara ett litet axplock. Livsmedelsdagarna gör sig alltid bäst av att upplevas på plats. Något som inte minst bevisas av interaktionen mellan talare och deltagare, där väldigt många  tog chansen att ställa uppföljande frågor via sina mobiler.
– Det visar att vi har bjudit på ett program som engagerar och skapar väldigt mycket tankar, säger Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen och en av dem som jobbat med Livsmedelsdagarna.

Och för den som undrar: Livsmedelsdagarna 2025 äger rum 10-12 september.

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.