Livsmedelsbranschen – en motor för svensk ekonomi

Livsmedelskedjan omsätter 1 163 miljarder kronor per år, har ett förädlingsvärde som motsvarar 4 procent av Sveriges BNP och står för 7,5 procent av den totala sysselsättningen i Sverige. Det visar rapporten ”Fakta om maten: En näring för svensk ekonomi” från Svensk Dagligvaruhandel.

– Livsmedelsbranschen är en motor för svensk ekonomi. Det som händer i livsmedelskedjan har direkt påverkan på svensk livsmedelsekonomi och svensk välfärd.
Det säger Oscar Almqvist, näringspolitisk expert på Svensk Dagligvaruhandel när han presenterade den rykande färska rapporten ”Fakta om maten: En näring för svensk ekonomi” under ett frukostwebinarium på torsdagen.
Han berättar att det finns hela 130 000 företag i hela livsmedelskedjan, som tillsammans omsätter 1 163 miljarder kronor.
– Det är mer än hela den svenska tech-branschen omsätter och mer än dubbelt så mycket som den svenska skogsbranschen.
Livsmedelsbranschens förädlingsvärde landar på 230 miljarder, vilket motsvarar 4 procent av Sveriges BNP.
– Branschen är även en av Sveriges största arbetsgivare med totalt 390 000 sysselsatta, vilket motsvarar 7,5 procent av den totala sysselsättningen i Sverige, säger Oscar Almqvist.
Men rörelsemarginalen i branschen snittar bara på 2,2 procent, jämfört med 5,1 för näringslivet i stort. Och under ett efterföljande panelsamtal kring hur viktig livsmedelsbranschen är för Sveriges ekonomi, tryckte Nils Bohlin, på handlarutveckling Ica-handlarnas förbund, att ökad ekonomisk hållbarhet är helt avgörande för branschens utveckling.
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, framhöll att branschen skulle vinna mycket på att tala med en gemensam röst.
– Vi måste få människor att vilja köpa och betala för svensk mat. Men det är ett stort problem att vi har politiker som misstänkliggör hela vår bransch när problemet i själva verket är den dåliga lönsamheten, säger han och fortsätter:
– Matprisdebatten är här för att stanna. Jag ser inga tendensen att produktionskostnaderna är på väg ned, tvärtom. Klimatförändringar, en alltmer osäker omvärld och hot om kraftigt höjda tullar – allt detta driver kostnader och då kan inte politikerna ägna sig åt att angripa symptomen. De måste hjälpa till och förklarar i stället för att beskylla en hel bransch för vad som händer i omvärlden, säger Carl Eckerdal.
Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen och ordförande i Sweden Food Arena, menade att livsmedelsbranschen fram tills nu ofta tagits för given.
– Vi ses inte som den industriella kärnsektor och potentiella tillväxtmotor vi faktiskt är. Och vi behöver flytta debatten: Mat måste få kosta!

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Hon är Kronfågels nya vd: ”Stolt och entusiastisk”

Sofia Hyléen Toresson blir ny vd för Scandi Standard-ägda Kronfågel. Hon har lång erfarenhet från stora livsmedelsbolag och styrelsearbete inom branschen och efterträder Fredrik Strömmen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.