Lidls filharmoniska satsning: ”Vill erbjuda något extra”

Växer grönsakerna bättre till toner av klassisk musik? Ja, i alla fall om man ska lyssna till en del forskningsstudier. Och nu finns filharmoniska grönsaker och äpplen att köpa på Lidl.

För att utveckla och erbjuda vad man kallar ”Sveriges högsta kvalitet av frukt och grönt” har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige där frukt och grönt får växa upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
Man har även gett det statliga forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera vad forskningen säger om musikens påverkan på växter.
– Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Att musik gynnar plantors tillväxt och till exempel kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek visar en hel rad vetenskapliga studier. Vi kan genom vår rapport konstatera att olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt, säger Tora Råberg, forskare på RISE.

I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av alla frön till groddar när man spelade klassisk musik, vals eller naturljud för dem. Samma studie visade att flera musikgenrer har en positiv påverkan på sallad, både när det gällde rötternas och stammens längd. Enligt en annan studie ökade klassisk musik fröskörden på bönor med så mycket som 33 procent och bönplantorna växte sig 38 procent högre.
Nu får alltså Lidls kunder chansen att avgöra om grönsaker som vuxit upp med musik smakar bättre än de som inte har gjort det. Totalt har fem odlare spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen.
– Det här projektet är både kul och viktigt för oss på Lidl Sverige. Vi jobbar hela tiden för att erbjuda våra kunder högkvalitativa och närodlade frukter och grönsaker. Vi har ett fantastiskt utbud i dag men strävar alltid efter att bli bättre och vi gör allt vi kan och lite till för att förbättra kvaliteten ytterligare, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
De filharmoniska grödorna finns till försäljning i samtliga Lidl-butiker runt om i landet från och med vecka 35. Produkterna kommer att vara märkta med en blå not för att det ska vara enkelt att hitta dem.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Forskning

Ironic Biotech vinner Impact Maker Award: “Fantastiskt”

Årets vinnare av Impact Maker Award är Ironic Biotech, en startup som har utvecklat en teknologi som erbjuder en för kroppen optimal form av järn.
– Vår mission är att bekämpa järnbrist, säger vd och grundare Nélida Leiva Eriksson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.