27 februari 2024
Lidl sänker priset samtliga produkter under egna varumärket Matriket, som lanserades för ett år sedan och som samlar kedjans alla svenskproducerade varor under samma tak. I dagsläget handlar det om cirka 200 varor.
Syftet är att ”få fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel”.
Prissänkningarna bekostas av Lidl Sverige, något som innebär att leverantörer får samma ersättning som tidigare.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl, i en kommentar.
Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta.
– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.