– Det här samarbetet är viktigt för Sveriges jordbruk och visar konsumenterna hur vi lantbrukare jobbar med mer hållbara odlingsmetoder, säger Erik Olsson på Hviderups Gods i Eslöv.
2 juni 2022
Livsmedelsföretaget Paulig och Lantmännen har ett pågående partnerskap inom programmet ”Framtidens jordbruk: Klimat & Natur”, vilket ger svenska lantbrukare möjlighet att producera spannmål med mer hållbara odlingsmetoder.
Nu har ett 20-tal lantbrukare kontrakteras för att förse Paulig med 17 000 ton extra hållbart vetemjöl. Detta användas sedan för att baka sisådär 400 miljoner tortillas från Santa Maria, för den nordiska och baltiska marknaden.
– Vi har satt upp ambitiösa globala, vetenskapsbaserade klimatmål, och att jobba fram mer hållbara odlingsmetoder är en av de mest värdefulla pusselbitarna. Ett nära samarbete med partners och lantbrukare i hela värdekedjan hjälper oss att minska klimatpåverkan från våra produkter – och göra mer hållbara val tillgängliga för konsumenterna, säger Lea Rankinen, hållbarhetsdirektör på Paulig, i en kommentar.
Enligt Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen, gör partnerskapet med Paulig skillnad hela vägen fram till hyllan:
– Vi möter inte bara marknadens efterfrågan på mer hållbara produkter utan gör det också lönsamt för svenska lantbrukare att använda mer hållbara odlingsmetoder.
Odlingsmetoderna inkluderar bland annat klimatsmart växtnäring, fossilfria bränslen och precisionsodling, som tillsammans minskar koldioxidutsläppen från odlingen med upp till 30 procent.
Initiativet omfattar 2 700 hektar odlingsmark med 5 460 lärkrutor och 109 000 kvadratmeter blomsterzoner.
Skörden påbörjas i höst och produkterna förväntas komma ut på hyllan under 2023.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Primärproduktion
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.