2 mars 2023
Lågpris och kedjornas egna märkesvaror är just nu den viktigaste konsumenttrenden. Detta enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturrapporten, som presenterades under Livsmedel i fokus seminarium Trendkoll häromveckan.
Nu visar färska siffror från prisjämförelsesajten Matspar.se dramatiska förändringar under januari 2023 jämfört med 2022. Det är främst produkter med lång hållbarhet som frysvaror och konserver som ökar i försäljning. Dessutom har kedjornas egna varumärken ökat med, mellan 53 (Ica) och 109 procent (Coop).
Falukorvsförsäljningen är det som sticker ut mest i företagets analys – den har ökat med hela 226 procent!
Och att intresset för korv ökar medan efterfrågan på finare köttdetaljer sjunker är en bild som bekräftas av Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen.
– Vi ser en tydlig förskjutning från dyrare produkter och styckningsdetaljer till lägre prissatta produkter. Det gäller framför allt inom nötkött medan intresset för gris ökar, säger han till Livsmedel i fokus.
Även på charksidan går utvecklingen mot billigare typer av produkter. Volymen är ungefär densamma som tidigare medan produkterna kan göras av en billigare styckningsdetalj eller med ett mindre köttinnehåll.
– Kan man som konsument spara tio kronor kilot så gör man gärna det men det innebär inte att man väljer bort chark helt och hållet. Det blir en större bredd och omflyttning inom kategorin.
Rent kvalitetsmässigt behöver det dock inte innebära en sämre produkt.
– Det är klart att det finns gränser för allting. Men titta på korv, som är en typisk blandprodukt, där kan man definitivt jobba med kötthalten för att få fram en billigare produkt. Det måste ju inte vara en korv med 92 procent kötthalt. I ett klassiskt isterband har du korngryn, i andra produkter kan du ha potatis för att dryga ut med, säger Magnus Därth och fortsätter:
– Vi kommer från en period när vi har haft råd att ha mycket kött i korven. Nu slår pendeln tillbaka och det behöver inte vara någon större dramatik i det. Det är företagens ansvar att anpassa sig efter konsumenternas efterfrågan och det finns alla möjligheter att leverera genom att justera recepten eller att ta fram helt nya produkter.
Dela
Fler nyheter i Trend och Värdekedjan
Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”
Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.
29 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.