10 oktober 2024
Sveriges Bryggerier har med hjälp av Novus genomfört en undersökning för att få insikter om svenska konsumenters attityder till ölförpackningar och deras miljöpåverkan. Bland annat visar studien att konsumenterna köper öl på flaska för att man tycker att det är godare, men köper öl på burk av praktiska skäl.
Undersökningen visar däremot att miljöpåverkan just nu inte har någon större inverkan på inköpsbesluten för konsumenter. Faktum är att 40 procent av de tillfrågade uppgav att förpackningens miljöpåverkan inte alls påverkar deras val när de köper öl.
Nästan en av fem uppgav att förpackningarnas miljöpåverkan har en betydande inverkan på deras beslutsfattande, samtidigt saknas kunskapen om vilka förpackningar som är mest miljövänliga.
– Det finns en förpackning för varje tillfälle, de fyller olika funktioner. Samtidigt jobbar bryggerierna hårt för att minska klimatavtrycket på alla förpackningar. Vi behöver också öka konsumenternas kunskap om vilka förpackningar som är bäst för miljön, så att fler kan göra hållbara val, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier, i en kommentar.
Undersökningen visar att nästan fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga. Glasflaska av returglas tros vara den mest miljövänliga förpackningen, och det är också den förpackning som flest föredrar enligt undersökningen. Dock stämmer inte denna preferens överens med faktisk försäljning, då engångsglasflaskan har dubbelt så stor försäljning som returglasflaskan.
Den mest klimatsmarta ölförpackningen är aluminiumburken. Det är också den förpackning som dominerar marknaden med en andel på 71 procent av ölvolymerna.
Så här stor miljöpåverkan har olika ölförpackningar:
(i kilo Co2 per liter dryck)
- 50 cl engångsglas (0,33)
- 33 cl engångsglas (0,33)
- 33 cl burk (0,11)
- 33 cl sleek-burk (0,11)
- 50 cl returglas (0,10)
- 33 cl returglas (0,09)
- 50 cl burk (0,09)
Dela
Fler nyheter i Dryck och Hållbarhet
Årets julöl lanseras med smart smakguide
Att det här med smak och sensorik är viktigt är något som Spendrups tar fast på när de presenterar sitt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide ska det bli enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen för varje tillfälle.
15 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.