– Vi vill göra det tydligare vad märkningen står för och fokusera på att öka efterfrågan på Krav-produkter, säger Linus Källander, styrelseordförande för organisationen.
7 juni 2022
För att driva på utvecklingen mot en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion har Krav tagit fram fyra visionära målbilder med konkreta och tidsatta mål.
– Vi hoppas att de kan bli utgångspunkt för samarbete, forskning och politiska insatser för att nå resultat, säger Cecilia Lenbäck, tillförordnad vd på Krav.
Målbilderna utgår från Kravs allmänna vision: att all produktion av mat är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar och tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Och de sammanfaller med områden där Krav har tuffare regler utöver EU:s regler för ekologisk produktion: klimat, biologisk mångfald, djurvälfärd och bättre arbetsvillkor.
– För att bidra till ökad biologisk mångfald och dessutom öka vår självförsörjningsförmåga vill vi att det odlas fler Krav-certifierade proteingrödor i Sverige. Även det foder som ges till idisslare behöver i högre grad dels bestå av grovfoder, dels vara proteinfoder som är odlat i Sverige. Här visar Krav-lantbrukare vägen för lantbruket i stort, säger Cecilia Lenbäck.
Enligt Linus Källander är de nya visionära målbilderna en god utgångspunkt för att öka det hållbara samarbetet genom hela livsmedelskedjan.
– Nu kommer vi att helhjärtat fokusera på att öka efterfrågan på ekologiskt och Krav-märkt för att vända den nedåtgående spiralen, säger han.
Här är Kravs visionära målbilder:
Klimat: Livsmedelsproduktionen ger hållbart producerade livsmedel utan att bidra till den globala uppvärmningen.
Biologisk mångfald: Den biologiska mångfalden i lantbruket ökar. Den gynnas på gården såväl som i den omgivande miljön, både ovan och i jorden.
Djurvälfärd: Samtliga djurslag får utlopp för sina naturliga beteenden och behov genom hela livet, och lantbrukets raser är sunda och robusta.
Bättre arbetsvillkor: Mänskliga rättigheter och bra arbetsvillkor gäller för alla som arbetar i hela livsmedelskedjan.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Primärproduktion och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.