– Det både smakar gott och gör gott, säger Emma Rung, vd på Krav.
4 februari 2025
När Krav firar 40 år som förening gör man det bland annat med att lansera ett Krav-märkt öl med namnet ”En humlig lager”. Ölet bryggs av Krav-märkt kornmalt från Warbro Kvarn och görs i samarbete med prisbelönta Train Station Brewery i Knivsta.
– Det är ett ovanligt lageröl eftersom det är torrhumlat, vilket ger lite fruktigare och mer komplex karaktär. Det känns extra roligt att få göra ett sådant öl på Krav-märkt kornmalt. Vi har bryggt Krav-märkt öl tidigare, och hoppas kunna brygga mer igen. Kanske med ett liknande recept som det här, för det blev superbra, säger Simon Vikström, en av grundarna av Train Station Brewery.
En humlig lager lanseras, och kan provsmakas, på Ostfestivalen i Stockholm 7 februari.
– Vi hoppas på mycket surr. Namnet är en blinkning till alla Krav-märkta produkter som tas fram på ett sätt som gynnar den biologiska mångfalden så att det blir fler humlor, bin och andra pollinerande insekter. Det blir en rolig twist som gör att vi kan kommunicera våra mervärden, säger Emma Rung, vd på Krav.
Vad har Krav betytt under de här 40 åren?
– Krav har verkligen banat väg för en mer hållbar livsmedelsproduktion och fungerat lite som stigfinnare. Det som en gång började med att man funderade kring hur man skulle kunna kommunicera mervärden kring växtodling utan bekämpningsmedel har i dag utvecklats till 15 olika regelområden – från biodling till slakt – som kontrolleras av tredje part.
Emma Rung är stolt över att Krav är en robust och trovärdig märkning som hela 98 procent av svenskarna känner till och har förtroende för.
Hur ser framtiden ut?
– Vår vision är att all livsmedelproduktion ska vara hållbar så att nästkommande generationer också kan äta hållbar mat. Vi vill fortsätta att springa före och hitta nya stigar för att hjälpa företag att ta fram Krav-märkta produkter – och konsumenterna att hitta dem.
Kommer jubileet att firas på fler sätt?
– Ja, det kommer att märkas hela året. Vi ska till exempel ta fram en effektrapport som belyser Kravs resultat och lyfter fram de eldsjälar inom lantbruket som var de första pionjärerna. Vi ska även bjuda in till seminarier för att kroka arm med fler aktörer inom livsmedelskedjan. Att Krav har kunnat växa och stå sig genom alla dessa år handlar om gott samarbete.
Jubileumsetiketten har tagits fram av Train Station Brewery tillsammans med Krav.
BILDEN: Colin Nordström och Simon Vikström på Train Station Brewery.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Hållbarhet
Hållbarhet Människor Trend Värdekedjan
Ikea lanserar en hybridköttbulle i samarbete med Jessie Sommarström
I år är det exakt 40 år sedan Ikea började servera en alldeles egen version av den klassiska köttbullen. Nu är det dags för en helt ny – en hybrid som består av hälften kött och hälften svenskodlade baljväxter, och som utvecklats av Årets Kock-vinnaren tillika Nobelkocken Jessie Sommarström.
28 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.