Kraftig uppgång för ekologiskt kött: ”Nu måste priset upp”

Ekologiskt kött säljer bra i butik, enligt kvartalsrapporten Svenskt ekoindex. Försäljningen ökade med 31,8 procent i värde och i volym med 46,1 procent. Bakom ökningen står ”ett ökat engagemang för det ekologiska köttet liksom flera priskampanjer,” enligt Ekologiska Lantbrukarna och Organic Sweden.

Under årets tredje kvartalet ökade försäljningen av ekologiskt kött, det gäller framför allt nötkött och griskött. Det innebär att ekologiskt kött under kvartal tre 2024 ökade sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln från 1,6 procent till 2,0 procent.
I och med försäljningsökningen finns det risk för brist på råvara, enligt Ekologiska Lantbrukarna.
– Nu måste priset till bonden upp så att vi inte tappar fler ekobönder. Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på intresseorganisationen
Kvartal tre visar samtidigt en nedgång för den totala ekoförsäljningen på 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Utfallet är ett nettoresultat av förändrade priser och förändrade sålda volymer för olika kategorier av livsmedel, utan tydligt mönster mellan kategorierna.
Prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsatte att minska. Det är framför allt äggen som minskar i försäljningen. Under samma period 2023 rådde brist på ägg på grund av salmonellautbrott, det drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Efterfrågan minskar igen då det finns ett större utbud av ägg på marknaden.
– Nu när självförsörjningsförmåga och hållbar livsmedelsproduktion står högt på agendan borde efterfrågan på ekologiskt vara större än någonsin. Här skulle både politiken och marknaden kunna ge starkare signaler som skapar framtidstro. Vi vill ju inte hamna i en situation där vi behöver importera exempelvis ekologisk mjölk till Sverige, för då har vi tappat det alla nu vill värna om nämligen svensk hållbar produktion, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Carlsberg Sverige lanserar ”elektrisk öl”

Carlsberg Sverige utökar samarbetet med fraktteknikföretaget Einride, vilket innebär att upp till 40 procent av öljättens transporter kommer att drivas av el. För att fira milstolpen lanseras en alkoholfri öl: The Electric Beer, som bryggs, produceras och transporteras med 100 procent förnybar energi och elektriska lösningar.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.