Köttjätten ska bli grönare med svampprotein: ”Spännande råvara”

Mycorena och Atria har inlett ett partnerskap för att tillsammans utveckla framtidens klimatsmarta livsmedel. Det handlar om att ta fram ”en ny generation av hållbara och näringsrika produkter” såsom korv, hamburgare och smörgåspålägg, baserade på mykoprotein.

Livsmedelsteknikföretaget Mycorena har utvecklat en svampfermenteringsprocess för att producera mykoproteinet Promyc – ett komplett och hållbart protein som innehåller alla essentiella aminosyror och är fritt från de vanligaste allergenerna.
Nu har företaget tecknat ett partnerskap med Atria, ett av norra Europas ledande kött- och livsmedelsföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims och Sibylla. Här i Sverige tillverkar och säljer företaget korv, hamburgare, kallskuret, delikatesser och måltidslösningar till både dagligvaruhandel, restaurang och servicehandel.
– Mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för oss. Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener, säger Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden.
En koldioxidneutral livsmedelskedja är ett av Atrias huvudmål och att erbjuda varierad och klimatsmart mat är därför en viktig del i produktutvecklingen. Under partnerskapet ska man skapa nya alternativa proteinprodukter baserade på mykoprotein, för att möta konsumenternas snabbt växande efterfrågan på hållbara proteinkällor.
– Det här partnerskapet markerar en viktig milstolpe för oss. Atrias expertis inom produktutveckling och etablerad kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden, säger Ramkumar Nair, vd för Mycorena.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik

Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.