Kontringen: Vill införa varningstriangel mot populistiska förslag

Socialdemokraterna vill införa en märkning som varnar konsumenterna för så kallad ”krympflation”. Men Livsmedelsföretagen gör en kontring och menar att utspelet både osar politisk populism och misstänkliggör hela branschen.

Det var under en pressträff i Västerås i helgen som Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson presenterade ett förslag, där man vill ”tvinga matjättar att tydligt märka ut när en förpackning i matbutiken blir mindre utan att priset sänks.” Märkningen ska utgöras av en varningstriangel på förpackningen.
På hemsidan skriver partiet även att ”Socialdemokraterna vill stoppa matjättarnas trixande med priser” och ”Ingen ska känna sig lurad när man packar upp sin matkasse”.
Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, är djupt kritisk både mot förslaget och Socialdemokraternas retorik:
– Med ord som ”trixande” och ”lurad” blir det tydligt vad Magdalena Andersson tror om svenska livsmedelsproducenter. Socialdemokraterna verkar ha missat att det finns både jämförelsepriser och innehållsförteckningar, och lagstiftningen på området är omfattande och välfungerande. Så sent som 2023 konstaterade SCB att problemen med så kallad krympflation är ”i princip obefintliga”, säger han i en kommentar, och menar att det som skulle behöva förses med en varningstriangel är snarare ohederlig retorik och populistiska förslag.
Enligt SCB:s lönsamhetsanalys från september 2024 har den svenska livsmedelsindustrin gått med förlust både 2022 och 2023, då kostnaderna för allt som krävs för att producera livsmedel ökade explosionsartat.
– Att i detta kritiska läge för svensk livsmedelsproduktion komma med ett så oseriöst förslag är provocerande. Det som behövs är seriösa politiska förslag som bygger livsmedelssektorns konkurrens- och motståndsförmåga, inte dåligt genomtänkta populistiska utspel om obefintliga problem, säger Jimmy Sandell.
Han efterlyser även politiska förslag som bidrar till att säkra grundförutsättningarna för livsmedelsproduktion, såsom tillgången till energi, vatten, infrastruktur och kompetens. Han vill även se omfattande satsningar på livsmedelsexporten som ett sätt att öka den inhemska produktionen av livsmedel.
– Det måste bli enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige så att företagen kan satsa på innovation, forskning, hållbarhet och produktutveckling. Vi behöver politik som skapar fler livsmedelsföretag, inte färre.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik

Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.