Konkurserna ökar i krogbranschen: ”Kostnaderna galopperar”

Mindre pengar i plånboken gör att fler drar ned på sitt uteätande. Det märks på antalet konkurser i krogbranschen, som under hösten nått historiska nivåer.

Under september och oktober har antalet konkurser inom logi och restauranger skjutit i höjden.  Bara under oktober gick 80 företag i konkurs inom restaurangnäringen, enligt statistik från tillväxtanalys och som DN skriver om.

Det är historiskt högt; endast under pandemins första tre månader var konkurserna fler.

Att konkurserna nu ökar igen beror enligt branschorganisationen Visita på flera saker, såsom ökade råvarupriser, skattehöjningar och ökade elpriser.
– Restaurangernas kostnader galopperar, säger Thomas Jakobsson ekonomichef på Visita, i en intervju med DN.

Och 2023 väntas bli ett ännu tuffare år. Inte minst som flera hotell och restauranger kommer att drabbas av rejäla skattesmällar. Under pandemin hade nämligen företagen chans att skjuta på skatteinbetalningarna, något som nu ska betalas tillbaka.
– Totalt är det ungefär 7 000 företag inom besöksnäringen som är skyldiga Skatteverket 4,3 miljarder kronor, det är väldigt mycket pengar, säger Thomas Jakobsson.

Parallellt med allt detta är hushållens ekonomi under stor press, vilket gör att det blir svårare med intäkter. En undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Nordea, visar att mer än varannan svensk kan tänka sig att dra ner på restaurangbesök, att gå ut och fika och köpa hämtmat för att bättre klara privatekonomin under krisen.

För att branschen ska klara de ekonomiska utmaningarna anser Thomas Jakobsson att staten har ett ansvar för att inte ytterligare lägga last på börda. I intervjun med DN säger han att det är helt fel läge att höja arbetsgivaravgifterna för unga och alkoholskatten.
– Man bör också se över återbetalningsvillkoren för de uppskjutna skatteinbetalningarna. Det kommer annars att leda till att arbetslösheten ökar, speciellt bland grupper med svag förankring på arbetsmarknaden.

 

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Restaurang

Ny studie: Snacks, snabbmat och läsk dominerar menyn för svenska 14-åringar

Hemma, på väg till och från skolan, i matbutiker, på kaféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. Överallt möts dagens 14-åringar av mat, reklam för mat och köperbjudanden, liksom trender och inspiration via mobilen. Det visar en ny kvalitativ studie där Livsmedelsverket låtit 14-åringar dela med sig av sin vardag.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.