25 juni 2024
Bristande konkurrens i livsmedelskedjan får effekt på prislapparna ute i landets matbutiker. Enligt Martin Bäckström, enhetschef Konkurrensverket, är det både för få aktörer i dagligvaruhandeln och förädlingsindustrin som leder till problemen.
– Konsumenterna betalar mer än vad man skulle behöva göra, och pengar hamnar inte i de led som de skulle behöva för att stimulera produktion eller nya aktörer att träda in på marknaden, säger han till TT.
I genomlysningen har priser på produkter som smör, bröd, ägg, kyckling, matolja, potatis och ost satts under lupp. Konkurrensverket slår fast att kulmen på prisökningarna på livsmedel uppnåddes i mars 2023. Därefter har priserna legat kvar på en hög nivå.
De största prisökningarna har skett i leverantörsledet, men dagligvaruhandeln har samtidigt kunnat öka vinstmarginalerna, enligt rapporten.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, ställer sig dock frågande till slutsatsen om att marginaler skulle ha ökat i branschen:
– I samtliga bokslut ser vi att vinstmarginaler gått ner, säger hon till TT, och menar att Konkurrensverkets genomlysning bara tar hänsyn till bruttomarginalen, samtidigt som en butik har långt fler kostnader som också sätter avtryck på en matvaras prislapp.
Konkurrensverket meddelar att man nu ökar tillsynen av branschen och lämnar även förslag till åtgärder som tros ska kunna påverka på sikt. Bland annat vill myndigheten kunna stoppa förvärv på lokala marknader.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.