– Det här är en bra dag för Sveriges bagerier, säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer.
3 oktober 2024
Sedan 1999 firas kanelbullens dag i Sverige. Från och med år 2004 har dagen funnits med i almanackan, samtidigt som medierapporteringen och intresset har ökat successivt för varje år.
För Sveriges bagerier innebär dagen en av de rent försäljningsmässigt bästa dagarna på hela året, näst efter Fettisdagen. Förra året slogs försäljningsrekord då 62 procent av svenskarna njöt av en eller flera kanelbullar (detta kan jämföras med siffror från 2020, då det ”bara” var 47 procent som åt en kanelbulle eller mer).
Av dessa 62 procent så säger 44 procent av dessa åt minst två bullar.
– Det innebär att det i runda slängar kommer att säljas 10 miljoner kanelbullar den här dagen, säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer, till Livsmedel i fokus.
Enligt honom är Kanelbullens dag inte bara viktig för fikakulturen, utan den spelar också en roll i den svenska välfärden. Bara skatteintäkterna från bullkalaset finansierar nämligen minst 25 000 sjuksköterskors lön den dagen.
Nästan hälften av alla som äter en kanelbulle på kanelbullens dag blir bjudna på en bulle på jobbet.
– Jag brukar säga att det enklaste sättet för en arbetsgivare att skapa feststämning på jobbet är att bjuda på en kanelbulle.
Håkan Steinbrenner, försäljningschef på Steinbrenner & Nyberg i Göteborg, tycker att Kanelbullens dag är en väldigt rolig dag, där intresset växer för varje år.
– I år bakar vi cirka 12 000 bullar, så det är naturligtvis en mycket bra dag för oss även ekonomiskt. Och det är välbehövligt detta år, då det överlag varit lite lugnare än vanligt, säger han.
Kanelbullens dag instiftades år 1999 av Hembakningsrådet, en organisation som ville uppmärksamma och främja traditionen och glädjen med att baka hemma. Syftet var att skapa en speciell dag som uppmuntrar till bakning – och som sätter lite extra fart på försäljningen av mjöl, socker, jäst och smör.
Även av kanel och kardemumma så klart, något som tydligt märks hos Santa Maria, som ägs av Paulig. Kommunikationschefen Eva Berglie vill inte avslöja några siffror men bekräftar att man tydligt ser hur efterfrågan lyfter.
– Samtidigt är både kardemumma och kanel två av våra absolut mest populära kryddor som de flesta har i kryddhyllan året runt, säger hon till Livsmedel i fokus.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.