Ny studie: “Kampen om köpkraften är lokal”

Sverige har sedan 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till i dag knappt 4 000, enligt en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram. Ändå menar experterna att konkurrensen är bättre än någonsin – och att framtiden handlar om kvalitet.

De senaste 100 åren i Sverige har präglats av en tydlig urbanisering, där fler har flyttat från landsbygd till städer – och livsmedelsbutikerna har flyttat med.
I rapporten ”Fakta om mat: Kampen om köpkraften” som Svensk Dagligvaruhandel presenterar, lyfts Mora som ett konkret exempel. Här är det genomsnittliga avståndet mellan två butiker är 1 032 meter medan motsvarande siffra för Stockholm och Göteborg är 319 respektive 425 meter.
– I dag har de flesta konsumenter flera matbutiker att välja på. Butiker som både skiljer sig i storlek, prissättning, utbud och service. Kampen om köpkraften är lokal. Man kanske veckohandlar på en stormarknad, kompletteringshandlar i en medelstor butik på väg hem från jobbet och hämtar sen ut sina paket hos den lilla butiken närmast hemmet. Alla fyller en viktig funktion, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Det finns i dag en rad olika butikskoncept, från stormarknader till små när- och servicebutiker. De mindre butikerna, som är många till antalet, utgör en mindre andel av både total säljyta och omsättning i dagligvaruhandeln. Den största andelen av dagligvarubranschens omsättning återfinns i butiker som omsätter 50 miljoner kronor och uppåt.
Enligt Fredrik Bergström, Ek. Dr. och rådgivare som varit med och tagit fram rapporten, finns det i dag en övertro på prisjämförelser och att priset alltid är den största kundmagneten.
– Jag tror att vi kommer att få se fler småbutiker framåt med hög servicenivå och specialsortiment. Och att det som driver handeln framåt blir kvalitetskonkurrens, säger han.
Nils Bohlin, som arbetar med handlarutveckling på Ica-handlarnas förbund och som deltog i en efterföljande debatt i samband med presentationen av rapporten, är inne på samma linje.
– Mat är så mycket mer än bara pris. Och i dag är det bättre konkurrens än någonsin, säger han och menar att antalet lågprisbutiker vuxit samtidigt som det tillkommit många obemannade butiker som fyller en viktig funktion – inte minst på landsbygden.
– Sverige blir alltmer heterogent och då blir det lokala ännu viktigare. Handeln måste byggas underifrån.

Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. De skrivs på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och är ett samarbete mellan Ek. Dr. och rådgivare Fredrik Bergström samt HUI Research. Den senaste rapporten kan laddas ned HÄR!

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Stenson summerar Almedalen: ”Stort intresse för matfrågorna”

För tredje året i rad bjöd Almedalsveckan på en hel ”Livsmedelsdag” med Sveriges godaste bransch i fokus. Här delar Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson med sig av sina tankar och reflektioner från dagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.