Kalles kaviar sätter smak på Abbas nya sill

I Årets smak 2024 satsar Abba på såväl tradition som innovation när två av Sveriges mest kända varumärken möts i en krämig sill smaksatt med Kalles kaviar.
– Vi vill utmana hur sill kan smaka och på så sätt väcka nyfikenhet hos en bredare målgrupp, säger varumärkeschefen Susanna Karlsson.

Sedan Årets smak lanserades 2012 har smakerna varierat brett från Gin & Granskott till Earl Grey och förra årets Asian Fusion.
– Med Årets smak vill vi både bevara och förnya de svenska silltraditionerna genom att överraska med nytänkande smakkombinationer, säger Susanna Karlsson, Senior Brand Manager på Orkla Foods.
I år låter Abba Kalles kaviar vara grunden till en sill med mild rökighet och balanserad sälta, kompletterad av en krämig sås med små romkorn. Produkten är dessutom en del av firandet av Kalles 70-årsjubileum.
– Årets smak 2024 är ett samarbete mellan två älskade varumärken som båda representerar populära smaker från havet. Det bästa av två världar i en och samma sillburk.
Burkens design har tydlig igenkänning från båda varumärkena och kommer att sticka ut på butikshyllorna.
Abbas sill smaksatt med Kalles kaviar finns bara i begränsad upplaga.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Förädling och Trend

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.