30 januari 2024
Få drycker har en lika stark position hos svenska folket som kaffe. Kafferapporten 2024 visar till och med hundraprocentigt kaffedrickande i vissa åldrar.
– Vi studerar just nu det svenska fikafenomenet och vilken roll kaffet spelar i fikastunden. Där kan vi se att kaffe är det de allra flesta associerar med fika. Utan kaffe, inget fika, säger Henrik Scander, lektor vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, som intervjuas i rapporten.
Kafferapporten är en omfattande rapport om svenskarnas kaffevanor, där mer än 3 000 svenskar i hela landet har intervjuats.
Löfbergs hoppas genom rapporten få ännu bättre förståelse för svenskarnas kaffevanor.
– Det har gjorts en del rapporter kring fika, men dels är de inte specifikt fokuserade på kaffe och dels är de daterade. Vi tror att kaffebranschen behöver en rapport av den här digniteten, ett material vi hoppas kunna presentera årligen, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.
Här är några resultat från rapporten:
• 4 av 5 svenskar dricker kaffe regelbundet.
• Bryggkaffet är ohotad etta: 72 procent dricker oftast det.
• Morgonkoppen är favoriten: 2 av 3 svarar att det är den viktigaste koppen
• Svenskarna gör tidig kaffedebut: 1 av 5 började dricka kaffe när de är 14 år eller yngre.
• Mamma lär oss dricka kaffe. På frågan ”Vem lärde dig dricka kaffe?” svarar 24 procent mamma vilket placerar mammorna i topp.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.