Kaffeföretaget Rutasoka släpper nya teer på marknaden

För företaget Rutasoka är social impact centralt. Grundaren Rebu Burubwa såg hur många människor i östra Kongo som tidigare försörjt sig på kaffeodling förlorade sin primära inkomstkälla på grund av konflikterna i landet. Han startade då Rutasoka Coffee. Genom att importera kaffe till Sverige kunna skapa arbetstillfällen och ekonomisk möjlighet att stötta det kongolesiska samhället.

Från att hittills uteslutande ha handlat med kaffebönor från Kongo, utökar Rutasoka nu sitt sortiment och gör samtidigt en rejäl varumärkesförflyttning som breddar företagets fokus. Först ut bland de nya produkterna är ett antal tesorter med olika smakkombinationer.

– Marknadens gensvar på vårt kaffe har verkligen varit fantastiskt! Den gynnsamma utvecklingen ger oss nu möjlighet att leverera ännu fler smaker och spännande produkter från den afrikanska kontinenten, säger Rutasokas vd och grundare, Rebu Burubwa.

Det nya teet kommer i tre smaker: Murakoze – ett svart Earl Gray-te  med en hint av apelsin, Muraho – Ett svart te med en blandning av tropiska frukter samt Sawubona – rooibos, som är en naturligt koffeinfri dryck, den här med en smak av hallon/lakrits.

Då Rutasoka Coffee har cirkulär ekonomi som affärsmodell kommer en del av omsättningen att direkt återinvesteras i vård, utbildning och jordbruk i Östra Kongo. Syftet är att hjälpa till att rädda liv och skapa fler rättvisa arbetstillfällen.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.