29 januari 2025
Vad har ett billigare glassmärke och en premiumvariant gemensamt? Jo, att ingen av dem tillverkas i de orter som nämns i namnet, där den då småskaliga produktionen en gång startade.
Det är den så kallade ”matbluff” som fått flest röster bland årets fem finalister till Äkta varas antipris.
– Det är uppenbarligen många konsumenter som har känt sig lurade av dessa. De tror att de har köpt en lokal- eller i alla fall svensktillverkad glass, men i själva verket har tillverkningen visat sig vara utlagd på fabriker ute i Europa, säger Äkta varas verksamhetsledare och medgrundare Björn Bernhardson.
Båda glassmärkena började en gång som små och lokala tillverkare, Järnaglass i Södermanland och Alvestaglass i Småland. Numera ägs de av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB, som fram till för ett par år sedan tillverkade produkterna i egen fabrik i Växjö. Den har dock lagts ned. I stället har produktionen lagts ut på andra tillverkare, först en i Sverige, sedan en i Litauen innan tillverkningen till slut hamnade i Nederländerna.
– Har man ett ortsnamn eller något som anknyter till ett visst ursprung i namnet, så har man också ett större ansvar för hur det uppfattas av konsumenten, menar Björn Bernhardson.
Intresset för Årets matbluff 2024 har varit stort, med fler nomineringar än någonsin.
– Det stora intresset visar att ett antipris som detta fortfarande behövs. Ibland behöver vi konsumenter helt enkelt kunna sätta ner foten, när företag går för långt.
Resultatet av omröstningen
1. Alvestaglass och Järnaglass: 7 793
2. Mutti Pizza sauce classica: 5 967
3. Gevalia Ebony och Milea m fl: 5 145
4. Ica Pasta tortellini ricotta & spenat: 3 088
5. Axa gold Fruit müsli: 2 359
Totalt: 24 352 röster
Bakom Årets matbluff står konsumentföreningen Äkta vara. Allmänheten har kunnat nominera produkter som de tycker är ”bluffiga” under hela året. Med hjälp av en jury har fem finalister valts ut. I årets jury ingick: Daniella Bergman, styrelseledamot Äkta vara, Björn Bernhardson, verksamhetsledare och grundare Äkta vara, Jan Bertoft, fd generalsekreterare Sveriges Konsumenter, Christina Möller, matprofil och styrelseledamot Äkta vara, Cajsa Nolander, medlemsrepresentant, Dharenso Sahlqvist, medlemsrepresentant.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan
Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”
Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.
30 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.