Smaksatta dadlar är Årets dagligvara: “En framgångssaga”

Det blev Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods som tog hem det prestigefyllda priset Årets Dagligvara.
– Det handlar både om tajming och att ha en riktigt bra produkt, säger vd David Orang till Livsmedel i fokus.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln.
Och årets vinnare blev alltså Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar som kan beskrivas som en fusion mellan godis och torkad frukt, där man använder svenskarnas favoritsmakkombinationer, hittar nya konsumenter och driver konsumtionstillfällen.
– Det är en otroligt stor ära att få ta emot det här priset, säger David Orang, vd för Famora Foods, när Livsmedel i fokus ringer upp honom på torsdagsmorgonen för att gratulera till priset.
– Jag är lite trött, det blev inte så många timmars sömn i natt. Det var en bra kväll!
Vad betyder det här priset för er?
– Det är en viktig bekräftelse och kulmen på en lång resa som vi har varit med. Min pappa Yousef startade företaget för snart 40 år sedan, själv har jag varit med i 20 år och driver det nu vidare tillsammans med mina tre syskon, Jonas, Susanna och Elias. där vi alla har olika roller. Det är en tuff bransch där man måste jobba hårt om man ska nå den här typen av framgång.
Företaget har en bred produktportfölj där just dadlarna lanserades 2021. Varumärket Dave & Jon’s Dadlar omsatte 136,5 miljoner kronor under förra året, hade en högst uppnådd marknadsandel i sin kategori på 23,2 procent, och en tillväxt på 156,3 procent mot föregående år. Det är alltså i högast grad “en framgångssaga”, som juryn beskrev det som i samband med nomineringen.
Vad är hemligheten bakom er snabba tillväxtresa?
– Tajming och en bra produkt; vi experimenterade med olika godissmaker som tog fart. Vi tillför marknaden något helt nytt där vi plockar fördelarna från olika kategorier men utan att tillföra något negativt. Vi tillsätter inget socker eller några konserveringsmedel utan erbjuder ett hälsosammare alternativ. Vi gör dessutom allting ”in house” – från förädling till paketering – vilket gör att vi kan hålla en låg kostnadsbild, säger David Orang och fortsätter:
– Jag har hållit på så länge att jag vet hur man ska tackla inköpare och kategoriansvariga. Det handlar om samarbete och att bygga relationer.  Dagligvaruhandeln måste vara nöjda med försäljningen – men även ha bra marginaler.
Han berättar att dadlarna har blivit “en snackis som fått organisk spridning” helt utan marknadsföring.
– Däremot är det många influencers som självmant plockar upp vår produkt, vilket gör att det blir mer genuint och äkta.
Vilken är din egen favoritsmak?
– Haha, jag provsmakar dadlar hela dagarna så jag är lite trött på dadlar. Men Sour Cola är en favorit.

Enligt Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande, har Dave & Jon’s Dadlar lyckats med bedriften att “ompositionera” en så traditionell produkt som dadlar.
– Vem hade kunnat tro att dadlar skulle kunna konkurrera med chokladbollar och surisar? Det växande sortimentet syns överallt och juryn har imponerats av produktens snabba distributions-uppbyggnad. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation och nytänkande, säger hon.
Vad betyder det här priset för livsmedelsbranschen?
– Det spelar en viktig roll då det premierar produkter som bidrar till branschens utveckling. För dagligvaruhandeln är det helt avgörande att ha innovativa produkter på butikshyllorna. Priset har nu funnits länge och är etablerat, vi vet att det är uppskattat i branschen och en stor ära för det företag som vinner.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Dave & Jon’s Dadlar exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Famora Foods 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

Priset Årets Dagligvara, som har delas ut sedan 2006, går till en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm.

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Värdekedjan

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.