Impact Maker Award – priset som lyfter innovationer

Syftet med priset som delas ut i samarbete mellan Livsmedel i fokus, Bird & Bird, Lantmännen, Paulig och Vinnova, är att synliggöra innovativa startups inom livsmedelssystemet som en källa till inspiration och framgångsrik innovation.

Ambitionen är att få handel, industri och leverantörer att ytterligare satsa på startups som en kraftfull källa till innovation. I en bredare systemkontext vill priset även inspirera och bidra till många fler goda exempel på startup-koncept och tillväxtresor.
Vinnaren får den attraktiva titeln Impact Maker Award och mottar 100 000 kronor. Detta sker vid prisutdelning på Livsmedel i fokus, Livsmedelsdagarna den 21 september i Tylösand. Priset ska användas till fortsatt utveckling av framgångsrik, innovation inom livsmedelsområdet.

Jurymedlemmarnas bedömningskriterier är:

  • Unikitet
  • Skalbarhet, tillväxt- och lönsamhetspotential
  • Innovativ höjd
  • Impact/Hållbarhetspotential med fokus på miljö och hälsa. Bidra till agenda 2030.
  • Mognad för samarbete med etablerade bolag
  • Tydlig affärsmodell
  • Avsändare tidigt i kapitalanskaffningsresan


Caroline Grotenfelt är advokat på Bird & Bird och en av jurymedlemmarna.
Hur mår start up-Sverige egentligen? Händer det något?
– Start-up Sverige mår bra och ligger i framkant vad gäller innovation inom såväl hållbarhet som AI. Vi ser mycket aktivitet och stort intresse från såväl investerare som företag att investera i och samarbeta med start-ups i branschen såväl i Sverige som globalt.

Copyright Valtteri Kantanen

Marika King är chef för PINC, Pauligs riskkapitalgren, och även hon en av flera experter i juryn.– Det händer en del i start up-Sverige, absolut! Men det nuvarande klimatet gör att saker och ting tar längre tid än de borde göra. Jag skulle gärna se ett ökat fokus på applicerad forskning och samarbete mellan forskning och start-ups för att underlätta tidiga faser både kapital- och kunskapsmässigt, säger hon.
Ni är båda partners till Impact Maker. Varför?
– Bird & Bird har ett genuint intresse för innovation och teknisk utveckling och det i kombination med vårt sektorfokus inom food & beverage gör att vi ser oss som en naturlig partner till Impact Maker. Genom att vara partners till Impact Maker ser vi en möjlighet att bidra till utvecklingen och stötta framtidens företag, säger Caroline Grotenfelt.
– Vi är partners för att vi vill uppmuntra och synliggöra start-ups som har möjlighet till stor påverkan på planet och hälsa, och samtidigt göra bra business, fortsätter Marika King.
Vad hoppas ni av årets vinnare som utses på Livsmedelsdagarna?
– Vi hoppas på ett spännande innovativt företag med stora möjligheter att bidra till en hållbar utveckling inom livsmedelsbranschen, och ser fram emot möjligheten att kunna bidra till deras resa, säger Caroline Grotenfelt.
Marika King fortsätter:
– Att de har möjlighet att tillgodogöra sig både pengarna och nätverket som finns där, oavsett om det handlar om techvalidering, försäljning eller andra typer av samarbeten.
Finns det någon specifik bransch eller område du skulle önska syntes mer?
– Jag tycker att det är viktigt att uppmuntra bolag som jobbar med hälsa i tillägg till hållbarhet. I längden handlar hållbarhet om hälsa både inifrån och uy, och utifrån och in. Sedan välkomnar jag de bolag som kan ha riktigt stor impact inom klimatavtryck eller andra viktiga hållbarhetsområden, gärna inom agtech eller data/information, avslutar Marika King.

All information om priset hittar du HÄR.

Nomineringen är öppen och finalisterna presenteras den 31 maj på Kistamässan.

Dela

Fler nyheter i Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.